آفتاب

وزیر خارجه قبرس ترک‌نشین: ترکیه در مذاکرات صلح قبرس مداخله نمی‌کند

وزیر خارجه قبرس ترک‌نشین: ترکیه در مذاکرات صلح قبرس مداخله نمی‌کند

وزیر خارجه قبرس ترک‌نشین گفت، موضع آنکارا هم اکنون عدم دخالت در روند مذاکرات صلح قبرس است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "امینه چلاک" وزیر خارجه قبرس ترک‌نشین در مصاحبه با روزنامه حریت گفت که آنکارا به طرفین درگیر در قبرس اجازه می‌دهد تا مذاکرات اتحاد و صلح را پیگیری کنند.

وی افزود: ترکیه در حال مداخله، بهره‌برداری کردن و یا بخشی از مذاکرات طرفین نیست. احساس من این است که آنها گمان می‌کنند که اگر قبرس ترک نشین بتواند به سازش دست یابد، آنکارا مشکلی با آن ندارد.

وی در ادامه روند کنونی مذاکرات صلح را "امیدوارنه" توصیف کرد و گفت: جو مذاکرات مثبت، سازنده و پویا است. سرعت روند مذاکرات هم خوب است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است. "مصطفی آکینجی" رهبر کنونی قبرس ترک نشین به سرعت پس از روی کار آمدن وعده مذاکرات صلح را داد. رهبر قبرس یونانی نشین هم بسیار مثبت‌تر از رهبران پیشین به مذاکرات صلح می‌نگرد. قبرس یونانی با بحران‌های اقتصادی جدی رو به روست و به همکاری با قبرس ترک نشین و خلاصی از مشکلات نیاز دارد.

وزیر خارجه قبرس ترک نشین تاکید کرد: طرف قبرس یونانی نشین با روشنفکری به دنبال راه حل است. قبلا تلاش‌ها برای صلح به شکست می‌انجامید چرا که انتظارات بی‌حدی وجود داشت و رهبری بد هم مردم را از راه حل ناامید می‌کرد.

وی در خصوص برگزاری رفراندوم برای مذاکرات صلح هم گفت: باید دید که اوضاع چگونه پیش می‌رود و برگزاری چنین رفراندوم ظرف شش ماه تا یکسال ممکن نخواهد بود.

این مقام درباره تاثیر آشوب‌های اخیر در ترکیه و اثر منفی ان بر مذاکرات قبرس ابراز نگرانی کرد و گفت اگرچه این تحولات اثری مستقیم بر روی قبرس ندارد اما ممکن است که تا حدی آن را تحریف کند.

انتهای پیام

کد N908826

وبگردی