آفتاب

ابوترابی‌فرد: مدیریت مبتنی بر هزینه راه به جایی نمی‌برد

ابوترابی‌فرد: مدیریت مبتنی بر هزینه راه به جایی نمی‌برد

نائب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تحول در سایه نگاه علمی و در مسیر ارتقای کیفیت و همچنین کاهش هزینه به اندازه‌ ممکن، راه تحول است و مدیریت مبتنی بر هزینه راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی‌فرد در دومین روز از سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اینکه باید به اصلاح خویش و تحول در حوزه مدیریت خود همت کنیم گفت: ‌با اطمینان به خدا سوگند یاد می‌کنم هرگز راه پیشرفت و توسعه کشور از سازمان مدیریت به عنوان نهاد تخصیص دهنده بودجه عبور نمی‌کند. بودجه عمومی کشور در سال 84، 25 هزار میلیارد تومان بود و در سال 94 به بیش از 230 هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر بنا بود راه پیشرفت از این محل عبور کند اکنون باید انقلاب عظیمی رخ می‌داد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ضمن طرح این پرسش که مشکل کار کجاست؟ گفت: ما از منابعی که داریم درست استفاده نمی‌کنیم و نظام بهره وری فراموش شده است. نمی‌توان بدون بهره وری، ارتقای کارآیی و افزایش ظرفیت‌ها به آینده‌ خوبی امیدوار بود.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: شما مدیران آموزش و پرورش باید پیشگام این تحول باشید. سکاندار امروز نهاد آموزش و پرورش قطعا از دو ویژگی علمی و تخصصی و سابقه ممتد مدیریتی در اندازه بالا و قابل قبول برخوردار است و می‌تواند در این مسیر موثر باشد. تحول در این نهاد به معنای تحول در کشور، تحول در نظام مدیریتی و تحول در تفکر مدیران است.

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند که هر حرکتی باید در چارچوب مبانی و اصول قطعی نظام باشد که در قرآن و آموزه‌های دینی تعریف شده است گفت: امام راحل به عنوان مهندس انقلاب تجسم عین همه این اصول و ارزش‌هاست. خوشا به حال کسانی که مطابق با سلیقه شخصی خود به امام (ره) نمی‌نگرند و ارزش‌ها و اصول را فراگیر می‌بینند.

ابوترابی فرد ادامه داد: این افراد ارزش‌ها و واقعیات اجتماعی و اقتصادی را مورد توجه قرار می‌دهند و " معروف " را در پوشاندن چند تار مو و " منکر " را در بیرون آمدن چند تار مو خلاصه نمی‌کنند. آنها این منکرات را می‌بینند اما رفتار ناشایست بنده را هم منکر می‌بینند. ما هیچ منکری را کوچک نمی‌بینیم و همه منکرها در نزد خداوند بزرگ است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید همه معروف‌ها را هم دید و همانطور که مردم سالاری و احترام به آرای مردم بزرگترین معروف است مواضع روشن در برابر زیاده خواهان و نظام سلطه هم معروف است.

ابوترابی‌فرد ضمن تاکید بر این که پیشرفت و توسعه دستاورد دو گوهر علم و دانش و استقلال است، داشتن یک نگاه تحولی را ضروری دانست و اظهار کرد:‌ آموزش و پرورش بیش از هر نهاد دیگری نیازمند تحول است. شما مدیران آموزش و پرورش باید هر روز موقعیت‌های نوینی را خلق کنید. ایستادن در موقعیت فعلی قطعا به ضرر کشور است و باید تحول گرا باشید.

وی با بیان اینکه بعد از یک دهه تنگناها و تحریم‌ها و حرکت اقتصادی بدون رقیب امروز می‌خواهیم در عرصه‌ یک رقابت سخت قرار بگیریم گفت: رقبا از ابزار علم استفاده کردند و کیفیت را ارتقاء دادند. باید این امر مدیریت شود و تولید کنندگان اندیشه و فکر و شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه ورود پیدا کنند.

وی تاکید کرد:‌ تحول در سایه نگاه علمی در مسائل و در مسیر ارتقای کیفیت و همچنین کاهش هزینه به اندازه‌ی ممکن راه تحول است و مدیریت مبتنی بر هزینه راه به جایی نمی‌برد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه دانش و علم امکان استفاده از منابع را به نحو شایسته فراهم می‌کنند، گفت: ما گام‌های خود را به درستی برنداشتیم. امروز مشکلاتی در آموزش و پرورش وجود دارد که عزم و اراده قطعی دولت و مجلس آن است که از تمام ظرفیت‌های ممکن برای پاسخگویی به نیازها بهره مند شویم. در همین راستا کار کمیته مطالبات اقتصادی آموزش و پرورش تشکیل شده و تداوم دارد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مهمترین اولویت‌ها حفظ و ارتقای جایگاه معلمان است، گفت: هیچ مدیری در کشور نیست که معتقد نباشد معلم بایدبالاترین، فاخرترین و برجسته‌ترین جایگاه و هویت اجتماعی و اخلاقی و اسلامی را داشته باشد. همه باید برای تحقق این مهم تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد N908721

وبگردی