آفتاب
تحلیلگر لبنانی در گفتگو با مهر:

توافق هسته‌ای عبارت «اجازه به ایران» را به «حق ایران» تغییر داد

توافق هسته‌ای عبارت «اجازه به ایران» را به «حق ایران» تغییر داد

«سالم زهران» با بیان اینکه قضاوت درباره جدیت توافقنامه هسته‌ای ایران و غرب زود است، تصریح کرد: اجرای این توافقنامه به میزان جدیت جامعه جهانی بستگی دارد.

«سالم زهران» تحلیلگر سیاسی و رسانه ای لبنانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ گفت: برای قضاوت درباره جدیت توافقنامه امضا شده میان دو طرف باید کمی صبر کنیم، زیرا همانگونه که مقامات ایرانی و حتی آمریکایی گفته‌اند اجرای این توافق هنوز آغاز نشده است.

وی با بیان اینکه مذاکره کنندگان ایرانی در جریان مذاکرات به نوع الفاظ و عبارت‌هایی که به کار برده می‌شد، توجه ویژه‌ای داشتند، اظهار داشت: تیم ایرانی توانست مفهوم «به ایران اجازه داده می شود» را به مفهوم «ایران حق دارد» تبدیل کند؛ دو عبارتی که تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند.

این تحلیلگر سیاسی و رسانه ای لبنان در ارزیابی نتیجه توافق هسته‌ای گفت: مکتوب شدن توافق هسته‌ای به نفع ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران بوده و اجرای آن به میزان جدیت جامعه جهانی بستگی دارد.

سالم زهران همچنین ضمن موفق ارزیابی کردن ایران در جریان این مذاکرات، تصریح کرد: مخالفتهای گسترده اسرائیل و عربستان سعودی بهترین گواه بر موفقیت ایران در این مذاکرات است.

وی در همین ارتباط افزود: هرگاه دیدید که دشمنتان خشمگین و ناراحت است، باید خوشحال باشید.

زهران با بیان اینکه توافق هسته ای ایران و غرب حاوی نقاط مثبت بسیاری در زمینه اقتصادی است، گفت: ایران یک کشور صنعتی است و این توافق موجب می شود تا به یک کشور صنعتی صادرکننده تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا، سعودیها را تحت فشار شدید قرار داده و اقدام به غارت ثروت آنها می‎‌کند؛ واشنگتن خطاب به سعودیها می‌گوید که ایران دشمن اصلی شماست و ما از تبدیل شدن آن به یک قدرت هسته‌ای در منطقه ممانعت می‌کنیم.

این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: عربستان سعودی امروز احساس می‌کند که فریب آمریکا را خورده است، اما در حال حاضر قادر نیست برای مقابله با این موضوع اقدامی صورت دهد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تصویب توافقنامه هسته‌ای در کنگره آمریکا اظهار داشت: بر اساس قوانین موجود در ایالات متحده آمریکا، حتی اگر کنگره این توافقنامه را رد کند رئیس جمهوری آمریکا قادر خواهد بود با استفاده از اختیارات خود، آن را وتو کند.

سالم زهران با بیان اینکه تأثیر لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا بر هیچکس پوشیده نیست، تصریح کرد: این تأثیر اخیرا زمانی آشکار شد که نتانیاهو در کنگره آمریکا حاضر شد و اعضای کنگره بارها برای او دست زدند؛ این در حالی بود که اوباما و حتی معاون وی در نشست کنگره حاضر نشدند.

این تحلیلگر سیاسی ـ رسانه ای در بیان علت تغییر چشمگیر مواضع اوباما در قبال ایران و تمدن ایرانی، گفت: علت این امر به دیدگاهی غلط بازمی گردد؛ دیدگاهی که قائل است می توان با نفوذ به صفوف داخلی ایران، در میان جامعه ایرانی شکاف ایجاد کرده و آن را به دو قسمت تقسیم کند.

کد N908438

وبگردی