آفتاب
نماینده پارلمان ترکیه در گفتگو با مهر:

استقلال سیاسی ایران امکان روابط متوازن با شرق و غرب را می‌دهد

استقلال سیاسی ایران امکان روابط متوازن با شرق و غرب را می‌دهد

«فاروق لوغ اغلو» با تاکید بر عدم وابستگی ایران به بلوک بندی های سیاسی جهان با تاکید بر لزوم همکاری ایران و ترکیه گفت: در پروژه مد نظر غرب برای منطقه تلاش می شود دو کشور رو در روی هم قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته مشاور سه رئیس جمهور پیشین ترکیه پروفسور «ولکان ایدگیر» که مشاور انرژی عبدالله گل، احمد نجدت سزر و تورگوت اوزال بوده است در مصاحبه ای با روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه اظهار داشت که آمریکا با دستیابی به توافق هسته ای با ایران توانست مانع از اتحاد استراتژیک منطقه ای ایران، چین و روسیه شود.

در همین راستا دکتر «عثمان فاروق لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران با حمایت روسیه و چین قصد عضویت در سازمان همکاری شانگهای را دارد آیا می توان گفت که توافق هسته ای اخیر بین ایران و قدرت های جهانی نمی تواند به هزینه روابط ایران با شرق باشد، گفت: ایران هم مثل ترکیه دارای نقش محوری است اما با این تفاوت که ترکیه عضو بلوک جامعه اروپا و آتلانتیک است اما ایران به هیچ بلوک و گروه خاصی تعلق ندارد. به همین دلیل ایران می تواند روابط نزدیک و برابری با غرب و شرق برقرار کند.

همچنین لوغ اوغلو با اشاره به تغییر سیاست آمریکا و تغییر تمرکز سیاست آمریکا از خاورمیانه به آسیا که موجب خلاء قدرت در منطقه و توازن قوای جدید در منطقه خواهد شد درباره نقش احتمالی ایران و ترکیه در پر کردن این خلاء گفت: تغییر تمرکز سیاست آمریکا از خاورمیانه گزینه ای استراتژیک است که توسط باراک اوباما رئیس جمهور این کشور انتخاب شده است. این امر موجب شده است تا برای قدرت های منطقه ای مسئولیت های بیشتر و نقش های برجسته تری در امور منطقه در نظر گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به تمایل قدرت های بزرگ درباره نقش ایران و ترکیه برای آینده منطقه گفت: در این پروژه تمایلات قدرت های بزرگ این است که ایران و ترکیه را رو در روی هم قرار دهند و به عنوان رقبای منطقه ای در نظر گیرند. به اعتقاد من ایران و ترکیه منافع دو جانبه بسیار قوی و مشترکی در ایجاد امنیت و ثبات منطقه دارند. اگر ایران و ترکیه با هم در منطقه همکاری کنند هم دو کشور سود خواهند برد و هم کل منطقه.

همچنین نماینده حزب جمهوری خلق درباره تصمیم دولت ترکیه برای آغاز حملات نظامی علیه گروه تروریستی داعش بعد از سال ها حمایت از این گروه گفت: داعش یک گروه و سازمان تروریستی است و دولت ترکیه سرانجام بعد از انفجارهای شهر سوروج که موجب کشته شدن بیش از ۳۰ نفر شد به این نتیجه رسید که این گروه تروریستی است.

وی در ادامه افزود: هر چند اقدام ترکیه علیه داعش یک اقدام دیرهنگام است اما انجام دیرهنگام کاری هم باز بهتر از این است که آن کار اصلا انجام نشود.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N908430

وبگردی