آفتاب
/نشست بررسی حقوقی نتیجه مذاکرات هسته‌ای/

اظهارات یک حقوقدان درباره برجام

اظهارات یک حقوقدان درباره برجام

یک حقوقدان گفت: با توجه به نگاه داخلی که حقوق ما دارد و تفاسیری که شورای نگهبان انجام داده،‌ هر سندی که برای ایران تعهداتی ایجاد کند یک معاهده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، فضل الله موسوی در نشست بررسی حقوقی نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 که از سوی موسسه همشهری برگزارشد، درباره ماهیت حقوقی برجام اظهار کرد:‌ دلایل مختلفی ممکن است آورده شود که چون متن توافق امضا نشده یا کلماتی مانند داوطلبانه در آن به کار رفته ، این متن حالت معاهده را ندارد اما از سوی دیگر با توجه به نگاه داخلی که حقوق ما دارد و تفاسیری که شورای نگهبان انجام داده ،‌هر سندی که برای ایران تعهداتی ایجاد کند یک معاهده محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی مجلس این اختیار را دارد تا اسنادی که برای کشور تعهداتی ایجاد می‌کند را تصویب کند.

وی افزود: هرچند معاهداتی به نام معاهدات ساده و اجرایی داریم که ممکن است دولت آن را تصویب کند ولی من فکر می‌کنم با تعهدات سنگینی که داریم،‌ مجلس باید این متن را تصویب کند.

این استاد دانشگاه گفت:‌ در حال حاضر برجام حالت اجرایی و تعهدآور ندارد؛ چراکه یک فرصت نود روزه برای این کار در نظر گرفته شده است که در این نود روز اگر ایران سکوت کند یا در مجلس یا شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کند، الزام‌آور می‌شود اما ممکن است در این مدت ایران و آمریکا تصمیمات دیگری بگیرند.

وی اظهار کرد: اگر کنگره و مجلس ایران این متن را رد کنند قطعنامه‌ای که صادر شده نیز کان لم یکن می‌شود؛ چراکه قطعنامه به تبع برجام است.

انتهای پیام

کد N908259

وبگردی