آفتاب

امضای یک تفاهم‌نامه‌ هسته‌ای میان کشورهای غرب آفریقا

امضای یک تفاهم‌نامه‌ هسته‌ای میان کشورهای غرب آفریقا

گروه انرژی هسته‌ای مجمع کشورهای غرب آفریقا (WAINPG) که به تازگی تشکیل شده است پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه‌ی مشترک هسته‌ای را برای امضاء توسط کشورهای عضو این گروه آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز؛ در جریان اولین نشست این گروه که در شهر نیامی نیجر انجام شد؛ هیات‌هایی از کشورهای منطقه‌ غرب آفریقا مثل مالی، سنگال، بنین، غنا، نیجر و نیجریه در آن شرکت کرده‌اند و قرار است رییسان این هیات‌ها سند پیش‌نویس تفاهم‌نامه مشترک هسته‌ای را برای تایید نهایی و امضا به دولت خود تحویل دهند؛ که در این صورت کشورهای امضاکننده‌ آن باید در مسیر برنامه‌های این تفاهم‌نامه که یک برنامه هسته‌ای منطقه‌یی خواهد بود حرکت کنند.

در این نشست که با دعوت رییس‌جمهور نیجر و سازمان انرژی اتمی این کشور (NAEHA) برگزار شد، هم‌چنین هیات‌های اقتصادی از کشورهای غرب آفریقا و چند تن از مسوولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای بحث و گفت‌وگو در مورد امکان ایجاد یک برنامه‌ هسته‌ای منطقه‌یی در غرب آفریقا حضور داشتند.

براساس اعلام رییس سازمان انرژی اتمی نیجر؛ این تفاهم‌نامه حتی با امضای 4 کشور غرب آفریقا نیز اجرایی خواهد شد.

پیشنهاد ایجاد یک گروه منطقه‌یی توسط کشورهای غرب آفریقا برای گسترش و اجرای انرژی هسته‌ای در این منطقه از آفریقا، پیش‌تر در سومین کنفرانس انرژی و انرژی هسته‌ای آفریقا مطرح شد.

انتهای پیام

کد N908210

وبگردی