آفتاب

هشدار آتن؛ "اسپانیا یونان دیگری نشود"

هشدار آتن؛ "اسپانیا یونان دیگری نشود"

وزیر دارایی مستعفی یونان در مصاحبه‌ای که امروز (یکشنبه) منتشر شد، هشدار داد: اسپانیا نیز در صورتی که اقدام به وضع همان سیاست‌های ریاضتی یونان در این کشور کند، ممکن است تبدیل به یونان دیگری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی مستعفی یونان در مصاحبه با روزنامه ال پائیس اسپانیا گفت: اسپانیایی‌ها باید به وضعیت اجتماعی و اقتصادی خودشان نگاه کرده و براساس آن ارزیابی کنند که کشورشان مستقل از اتفاقاتی که در یونان یا جاهای دیگر می‌افتد، چه نیازهایی دارد.

وی افزود: این خطر که اسپانیا تبدیل به یونان دیگری شود، همواره در این کشور وجود دارد و اگر که همان اشتباهاتی که در یونان تحمیل شد در اسپانیا تکرار شود این به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.

یانیس واروفاکیس که یک اقتصاددان با دیدگاه‌های غیر ارتدوکس درباره یورو و بازپرداخت بدهی یونان است، یک روز بعد از آنکه مردم یونان علیه شرایط اعمال شده از سوی وام‌دهندگان به این کشور در همه‌پرسی پنج ژوئیه رای دادند از سمت وزارت دارایی کشورش استعفا داد.

در حالی که اواخر سال جاری میلادی در اسپانیا قرار است انتخابات سراسری برگزار شود، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا از مساله آشفتگی اقتصادی یونان استفاده کرده تا برای مدیریت بحران دولتش تبلیغ کند.

حزب محافظه‌کار مردمی متعلق به راخوی هشدار داده است، اگر حزب چپ افراطی پودموس که هم‌پیمان نزدیک حزب سیریزای یونان است پس از انتخابات مسیر اقتصاد را تغییر دهد، اسپانیا نیز غرق در بحران خواهد شد.

واروفاکیس درباره بیانیه‌های دولت اسپانیا گفت: یونان تبدیل به زمین فوتبال سیاستمداران راست‌گرایی شده است که با استفاده از وضعیت یونان، مردم کشورشان را می‌ترساند.

اسپانیا سال 2013 از یک رکود پنج ساله خارج شد و دولت این کشور پیش‌بینی کرده است که سال جاری میلادی اقتصاد اسپانیا 3 / 3 درصد رشد داشته باشد. مادرید به دنبال آن است که در سال 2016 کسری بودجه خود را به زیر سطح سه درصد تولید ناخالص داخلی که توسط معاهده‌های اروپا الزام‌آور است، برساند.

انتهای پیام

کد N908064

وبگردی