آفتاب

تک‌برگ؛ تروریست‌های مرده و زنده!

تک‌برگ؛ تروریست‌های مرده و زنده!

در روزهای اخیر انتشار اخباری درباره مرگ سه چهره شاخص از طالبان و القاعده، نه تنها مذاکرات صلح در افغانستان که رسانه‌های خبری جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.

قرار بود مذاکرات نمایندگان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان با همکاری پاکستان برگزار شود که ناگهان انتشار خبر مرگ «ملا عمر» - رهبر طالبان افغانستان - همه‌چیز را بر هم زد. سازمان امنیت ملی افغانستان با تأیید خبر مرگ او، از به تعویق افتادن این مذاکرات خبر داد.

برخی از نقش پاکستان در انتشار این خبر همزمان با مذاکرات صلح افغانستان سخن می‌گویند. انتشار این خبر بر دسته‌دسته شدن طالبان و القاعده و امکان تداوم کنترل پاکستان بر این گروه‌های تروریستی تأثیر خواهد داشت؛ همچنین حیات خود طالبان و القاعده هم از این اخبار بی‌تأثیر نخواهد ماند.

اما اخبار پیرامون افغانستان و طالبان به مرگ ملا عمر ختم نشد؛ خبرهای بعدی که منتشر شد، «احتمال مرگ جلال‌الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی - یکی از سه گروه مسلح شبه‌نظامی در افغانستان - و «ایمن‌ الظواهری» رهبر کنونی القاعده و همچنین سرنگونی هواپیمای حامل اعضای خانواده اسامه بن‌لادن رهبر پیشین القاعده بود.

ملا عمر کیست؟

* ملا عمر، رهبر «طالبان» افغانستان بود؛ گروهی که که از سال 1996 تا سال 2001 حکومت افغانستان را در دست داشتند. طالبان گروهی تروریستی است که در 10 اکتبر سال 1994 میلادی در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان در ولایت قندهار در جنوب افغانستان اعلام موجودیت کرد.

ملا عمر

* اطلاعاتی که تاکنون درباره ملا عمر منتشر شده، چندان دقیق نیست و نمی‌توان کاملا به آن اعتماد کرد، اما بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده، او در سال 1339 هجری شمسی (1960 میلادی) در ولایت قندهار به دنیا آمده است. ملاعمر در مبارزه با شوروی سابق سال‌ها جنگیده و چشم راست خود را هم در این مبارزات از دست داده است. می‌گویند ملاعمر بدون بیهوشی، با چاقو چشمش را درآورد و پلک‌هایش را به هم دوخت.

* ملا عمر در سال 1992 سلاح خود را بر زمین گذاشته است و مدرسه‌ای دینی تأسیس کرد. او در سال 1371 (1992 میلادی) رهبر طالبان افغانستان شد و در همان سال طالبان، کابل را تصرف کرد. حکومت طالبان با رادیو، تلویزیون، موسیقی، نقاشی، مجسمه‌سازی و حضور زنان در اماکن عمومی مخالف بود. تخریب دو مجسمه‌ بودای بامیان که بلندترین مجمسه‌های ایستاده در شهر بامیان قرار داشت، توسط طالبان انجام شد.

* بر اساس زندگی‌نامه‌ای که گروه طالبان درباره ملاعمر منتشر کرده است، ملا محمد عمر هر روز در جریان وقایع افغانستان و جهان قرار گرفته است. درباره‌اش مدعی شده‌اند که او آرام است، عصبانی نمی‌شود و نمی‌ترسد، خانه و حساب بانکی در خارج از کشور ندارد. خوش‌برخورد است و شوخ طبعی ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه خود را بر‌تر از همراهانش نمی‌داند.

* ملا عمر از سال 2001 و بعد از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا دیگر در انظار عمومی دیده نشد. در این مدت دولت آمریکا 10 میلیون دلار پاداش برای دستگیری او گذاشته بود و اسم او در لیست 10 رهبر خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی دنیا قرار گرفت.

* سال‌ها بود دو شایعه درباره ملا عمر مطرح می‌شد؛ یکی اسارت او در پاکستان و دیگری مرگ او، تا اینکه در روزهای اخیر، خبر مرگ او از سوی منابع امنیتی افغانستان منتشر شد؛ مرگی که می‌گویند دو یا سه سال پیش اتفاق افتاده است. ابتدا طالبان خبر مرگ او را رد کرد و بعد خبر درگذشت ملا عمر از سوی سخنگوی طالبان هم تأیید و اختر محمد منصور به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شد.

* برخی اعضای طالبان افغانستان معتقد هستند که انتخاب اختر محمد منصور با موافقت همه اعضای طالبان نبوده و با اولویت‌های سنتی انتخاب رهبر جدید طالبان مغایرت دارد. همچنین با انتشار این احتمال که ملا عمر از سوی اختر محمد منصور کشته شده است، این احتمال وجود دارد که طالبان دوپاره شود و بدین ترتیب، برخی از اختر محمد منصور و برخی دیگر هم از محمدیعقوب پسر ملا عمر حمایت خواهند کرد.

ملا عمر

* بر اساس شایعات منتشر شده از سوی یکی از گروه‌های وابسته به طالبان، اختر محمد منصور، ملا عمر را با زهری که از دوبی آورده شده بود، کشته و ملا عمر سه روز پس از استفاده این دارو جان باخته است.

* بعد از مرگ ملا عمر، طالبان برای او نماز میت غیابی خواندند و سه روز عزاداری اعلام کردند.

* ملا اختر در اولین پیام صوتی خود به عنوان رهبر طالبان، گفت‌وگوهای صلح با افغانستان را رد کرد و گفت: هدف و شعار ما این است که شریعت اسلامی و نظام اسلامی را تطبیق کنیم و جهاد ادامه خواهد داشت. او همچنین تاکید کرد: هرگونه تبلیغات در مورد گفت‌وگوهای صلح، شایعات دشمنان طالبان است.

* داعش از مخالفان سرسخت طالبان است و بارها ویدئوهایی از تیرباران اعضای طالبان منتشر کرده است. داعش از ایجاد چنددستگی در طالبان حمایت می‌کند و امیدوار است که با چندپارگی طالبان، اعضای این گروه با ابوبکر بغدادی - سرکرده داعش - بیعت کنند.

ایمن الظواهری کیست؟

* أیمن الظواهری متولد 1951 در مصر است. او پزشک و جانشین بن لادن و رهبر القاعده است. او در 14 سالگی به اخوان‌المسلمین پیوسته و با انجام یکسری عملیات‌های پلیسی در مصر دستگیر شد و بعد از آزادی از زندان به افغانستان که در حال جنگ با شوروی بود رفت و آنجا با اسامه بن لادن آشنا شد.

ایمن الظواهری در کنار اسامه بن لادن

* الظواهری سپس گروه جهاد اسلامی مصر را با گروه القاعده که در سال 1988 و چند سال قبل از تأسیس طالبان، توسط اسامه بن لادن تأسیس شده بود، ادغام کرد. او سال‌هاست به عنوان نفر دوم القاعده و به دلیل شرکت در عملیات‌های تروریستی مختلف، تحت تعقیب بین‌المللی است. اف‌بی‌آی 25 میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود، تعیین کرده است. همچنین اسم او در لیست 10 تروریست خطرناک دنیا قرار دارد.

* الظواهری از سال 2011 و بعد از کشته شدن بن ‌لادن - که در پاکستان توسط ارتش آمریکا انجام شد - رهبری القاعده را بر عهده گرفت.

* او بارها علیه ایران حرف زده و از ایران به دلیل بی ارتباط دانستن حمله یازده‌سپتامبر با القاعده انتقاد کرده است.

* دو سال پیش، القاعده از تشکیل شاخه القاعده در شبه‌جزیره هند خبر داد که این اقدامات سبب اعلام آماده‌باش در برخی ایالت‌های هندوستان شد. گرچه برخی این ادعای القاعده و الظواهری را بی‌اساس و نوعی حمله روانی برای مقابله با داعش خواندند. از آن زمان تاکنون الظواهری دیده نشده و هیچ پیامی هم منتشر نکرده است. این تصور وجود داشته که او جایی بین مرز افغانستان و پاکستان پنهان شده است.

* اما اخیراً داعش فرضیه مرگ او را بعد از انتشار خبر فوت ملا عمر منتشر کرد. چند تن از رهبران داعش در پیامی که در پایگاه‌های اینترنتی وابسته به این گروه منتشر شده، اعلام کردند: تأیید خبر مرگ ملا عمر، رهبر طالبان بشارت‌دهنده خبر مرگ ایمن الظواهری است و این خود باعث می‌شود که مجاهدین در سراسر جهان با ابوبکر بغدادی - رهبر داعش - بیعت کنند.

جلال‌الدین حقانی کیست؟

جلال‌الدین حقانی

* جلال‌الدین حقانی از فرماندهان طالبان بود و رهبری شبکه حقانی را عهده‌دار بوده است. حقانی نفر دوم طالبان بعد از ملا عمر محسوب می‌شود. منطقه تحت نفوذ او مرز بین افغانستان و پاکستان است. او و گروهش با نیروهای ارتش افغانستان، پاکستان و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌جنگند.

* حقانی در سال‌های آغازین دهه 30 میلادی متولد شده و در جنگ با شوروی حاضر بود و رابطه نزدیکی نیز با مجاهدین عرب داشته که سبب آشنایی او با بن لادن شده است. بعد از قدرت گرفتن طالبان، او به آن‌ها پیوست و یکی از طراحان اصلی حمله به نیروهای غیر افغانستانی در افغانستان بوده است.

* حقانی دو همسر افغانستانی و یک همسر عرب دارد و پسرش سراج‌الدین با او در جنگ علیه دولت افغانستان فعال است.

* دو روز بعد از انتشار خبر مرگ ملا عمر، فردی که گفته می‌شد یکی از نزدیکان او و از اعضای خانواده‌اش است، به شبکه بی‌بی‌سی گفته بود که حقانی یک سال پیش به دلیل بیماری درگذشته و در افغانستان به خاک سپرده شده است. پیش از این هم خبر درگذشت حقانی منتشر شده بود، اما این خبر تأیید نشده بود. این بار هم بعد از انتشار خبر مرگ حقانی یکی از اعضای خانواده او به خبرنگاران محلی در افغانستان گفته جلال‌الدین حقانی زنده است و خبر مرگ او صحت ندارد.

* گروه‌های تروریستی طالبان و حقانی هنوز به انتشار اخبار مرگ جلا‌ل‌الدین حقانی واکنش نشان نداده‌اند.

ایسنا - آزاده شمس

انتهای پیام

کد N908049

وبگردی