آفتاب

علم‌الهدی: دهه کرامت بهترین ابزار جهانی‌سازی اسلام است

علم‌الهدی: دهه کرامت بهترین ابزار جهانی‌سازی اسلام است

امام جمعه مشهد دهه کرامت را بهترین ابزار جهانی سازی اسلام دانست و گفت: به هر میزان که امام رضا(ع) و سیره و معرفت ایشان جهانی شود در واقع در جهانی سازی اسلام گام برداشته‌ایم.

امام جمعه مشهد دهه کرامت را بهترین ابزار جهانی سازی اسلام دانست و گفت: به هر میزان که امام رضا(ع) و سیره و معرفت ایشان جهانی شود در واقع در جهانی سازی اسلام گام برداشته‌ایم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیداحمد علم الهدی در دیدار اعضای شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت، تاسیس دهه کرامت را در راستای جهانی سازی اسلام و فراهم کردن زمینه برای ظهور زمان(عج) ارزیابی کرد و افزود: دهه کرامت بهترین ابزار برای جهانی سازی اسلام و جهانی سازی نمادهای دینی و از مصادیق عظیم انسانی و ملکوتی مکتب اسلام است.

وی فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در زمینه فرهنگ رضوی را در راستای حرکت جهانی اسلام قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: به هر میزان که امام رضا(ع) و سیره و معرفت ایشان جهانی شود در واقع در مسیر جهانی سازی اسلام گام برداشته‌ایم.

علم‌الهدی با اشاره به فعالیت‌های علمی، فکری و پژوهشی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: خوشبختانه نشریات علمی و کتاب‌های این بنیاد موجب توسعه معارف و فرهنگ رضوی در ابعاد مختلف شده است.

وی با تاکید بر این‌که «بین معارف فکری و عقلانی ولایت با عواطف و احساسات مردم نسبت به اهل بیت(ع)، باید ارتباط و پیوند برقرار کرد» تصریح کرد: انتظار می‌رود که این مسئله به عنوان سوژه تحقیقاتی و در راستای فعالیت‌های پژوهشی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) قرار گیرد و در این راستا می‌توان از نخبگان روانشناسی و جامعه شناسی و متبحران جریان تبلیغ استفاده کرد.

امام رضا(ع) دین مداری جامعه ما را مدیریت می‌کنند

این عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که «امام رضا(ع)، بخش مهمی از فرهنگ دین مداری جامعه را مدیریت می‌کنند» گفت: وقتی زائران بارگاه رضوی به زیارت حضرت رضا(ع) می‌آیند و با نگاه و ایده‌ای جدید به شهر و دیار خود بازمی‌گردند در حقیقت حضرت رضا(ع) باعث این انقلاب درونی زائران می‌شوند و می‌توان گفت که ایشان بخش عظیمی از فرهنگ دین مداری جامعه را مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر یک مرکز تحقیقاتی از زائرانی که به مشهد می‌آیند تحقیقی را انجام دهد که این افراد از چه تبار اجتماعی هستند، چه گونه آمده و با چه حال و وضعیتی مشهد را ترک می‌کنند، قطعا به نتایج و آمار بسیار جالبی در زمینه توسعه فرهنگ دین مداری دست می‌یابیم که این مسئله می‌تواند یکی از رسالت‌های اصلی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) باشد.

هیچ مکتبی در فرهنگ سازی به پای اسلام نمی‌رسد

علم‌الهدی با اشاره به این‌که «مکتب اسلام از دیگر مکاتب دنیا در عرصه فرهنگ سازی نیرومندتر است» افزود: هیچ مکتب و جریان و ایدئولوژی در فرهنگ سازی به پای مکتب اسلام نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مکتب اسلام در فرهنگ سازی تنها از طریق توجیه و تبیین عقلانی و فکری و یا آموزش وارد نمی‌شود بلکه سرمایه و ابزار این مکتب برای گسترش خود پرورش عواطف و احساسات مردم در جامعه است که این مسئله به عنوان پشتوانه و زیربنای گسترش و نفوذ اسلام مطرح شده است.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که «یکی از سنت‌های مکتب اسلام اجرای مراسم روضه خوانی پس از سخنرانی‌هاست» تصریح کرد: بنیانگذاران این سنت افراد متفکری بودند چرا که با این اقدام در واقع ضامن اجرایی احساسی و قوی عاطفی برای سخنان خود در زمینه معارف اهل بیت قرار می‌دادند.

وی ائمه اطهار را مروج این سنت دانست و ادامه داد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند "خدا رحمت کند کسی که مردم را عاشق ما قرار دهد و سعی کند همه عشق ها به طرف ما سوق داده شود". این محبت و هیجان عاطفی یک پشتوانه قوی در فرهنگ سازی جامعه براساس معارف اهل بیت است.

علم الهدی دخیل کردن تشکل های مردمی با جشن های دهه کرامت را یکی از مهم ترین راهکارهای توسعه فرهنگ و معارف رضوی دانست و تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون نهادهای فرهنگی در عرصه فرهنگ رضوی، ورود خوبی داشته اند اما این مسئله کافی نیست و باید به دنبال مشارکت دادن بیشتر تشکل های مردمی در این عرصه باشیم.

وی مشارکت دادن تشکل‌های مردمی و ارائه شرح وظایف به آن‌ها و پشتیبانی همه جانبه دستگاه‌های دولتی از این تشکل‌ها را، حلقه وصل بعد احساسی و عاطفی جشن‌های دهه کرامت با بعد علمی و فکری این دهه دانست و گفت: بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، برنامه ریزی جدی در این حوزه برای جشن‌های سال آینده در دهه کرامت داشته باشد.

امام جمعه مشهد با تاکید بر توجه جدی به جشن های مسرت بخش دهه کرامت در کنار دهه عاشورا، خاطرنشان کرد: اگر دهه ولایت در ایام غدیر همچون دهه کرامت و با امکانات دهه کرامت تشکیل شود و این دو دهه را در کنار دهه عاشورا در قالب یک هیجان عمومی مسرت بخش قرار دهیم، در این راستا یک حرکت عظیم در توسعه و نشر معارف اهل بیت(ع) انجام داده‌ایم.

وی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل دستگاه نظارت و ارزیابی در برنامه های دهه کرامت، گفت: تشکیل این دستگاه با ارائه کارنامه به هر نهاد و دستگاه عضو شورای برنامه ریزی و هماهنگی جشن های دهه کرامت باعث جلوگیری از تکرار در برنامه‌ها و کیفی سازی و کمی سازی فعالیت‌ها می‌شود.

انتهای پیام

کد N908015

وبگردی