آفتاب

مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه رو به پایان است

مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه رو به پایان است

مذاکرات ائتلافی میان احزاب «عدالت و توسعه» و «مردم جمهوری‌خواه» ترکیه رو به اتمام است و هیات‌های این دو حزب آماده شده‌اند تا در چند روز آتی گزارش خود را به رهبرانشان ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ای.پی.ای، نشست آنکارا چهارمین دور از مذاکرات میان این دو حزب بود. اگر رهبرانشان با شیوه پیشبرد مذاکرات موافقت کنند، این دو حزب برای مرحله نهایی دیدار کرده و درباره مکانیسم‌های تشکیل یک دولت مذاکره می‌کنند.

هالوک توج، معاون رهبر حزب «مردم جمهوری‌خواه» گفت: از آنجایی که ما اکثریت پارلمان را به عهده داریم و با 389 نماینده معرف 65 درصد از ملت هستیم، برای دستیابی به یک ائتلاف بزرگ و برجسته گردهم آمدیم.

وی افزود: این دولت احتمالی این پتانسیل را دارد تا تهدیدهای بزرگی که ترکیه امروزه با آن مواجه است را نابود و همچنین مشکلاتی که تاکنون در تاریخ این کشور جمع شده، حل کند.

پس از آنکه هیچ‌یک از احزاب ترکیه نتوانستند اکثریت را در انتخابات سراسری هفت ژوئن سال جاری میلادی به دست آورند، حزب «عدالت و توسعه» تلاش کرده تا یک شریک ائتلافی برای خود پیدا کند. حزب «مردم جمهوری‌خواه» تنها حزبی است که همچنان در مذاکرات ائتلافی باقی مانده است.

هالوک کوج گفت: مذاکرات روز شنبه بر مساله کردهای ترکیه، آزادی مذهبی، بروکراسی عمومی و آزادی مطبوعاتی متمرکز بود و حزب «مردم جمهوری‌خواه» صادقانه عقاید خود را درباره حل مسائل ترکیه در این مذاکرات مطرح کرد.

وی پس از این نشست به خبرنگاران گفت: ما هرگز درباره پست‌ها و سمت‌ها چک و چانه نزده‌ایم و نخواهیم زد. مهم نیست چه کسی برای چه پستی انتخاب می‌شود بلکه مهم آن است که ملت ما در این روند چه چیزی به دست می‌آورند.

عمر چلیک، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: هیات‌های مذاکره‌کننده آخرین دور از «نشست‌های مقدماتی» را روز دوشنبه برگزار می‌کنند و پس از آن به احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر و کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه گزارش می‌دهند.

وی افزود: پس از آن این دو رهبر گزارشات این نشست‌های مقدماتی را با هیاتی از اعضای حزب خود بررسی کرده و تصمیم خواهند گرفت که آیا سراغ مرحله نهایی مذاکرات ائتلافی بروند یا خیر.

عمر چلیک ادامه داد: این نشست‌ها در محیطی صریح و راحت برگزار شده‌اند و همه حاضرین عقاید خود را مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N907991

وبگردی