آفتاب
مولاوردی:

۷۸ درصد زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند

۷۸ درصد زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: ۷۸ درصد زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیرفعال هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایداربرگزار می شد، گفت: این نمایشگاه با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهریور ماه برگزار می‌شود که با توجه به آنکه کشور در دوره خاصی از فعالیت و حیات سیاسی اجتماعی است، در ادامه همایش سال گذشته این همایش برای دومین بار برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای اظهار داشت: امیدواریم در ادامه تلاش‌ها و توافق برد برد صورت گرفته، بهره‌برداری‌‌های لازم به نفع توسعه کشور صورت گیرد و گشایش تنها در مسیر واردات نباشد و تبدیل به کشوری مصرف‌کننده نشویم که در این راستا برای خارج کردن کشور از اقتصاد تک محصولی، تلاش زنان برای تولید صنایع دستی و محصولات دیگر می‌تواند نقش اساسی در اقتصاد غیرنفتی داشته باشد.

معاون مرکز امور زنان و نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی و پژوهشی شرایطی فراهم کنیم که جایگاه درستی برای زنان و خانواده داشته باشیم. در شرایط جدید بعد از توافق، ضرورت تبیین جایگاه زنان و نقش زنان در این شرایط بسیار قابل توجه است و باید این جایگاه بیش از پیش تقویت شود.

مولاوردی درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه متشکل از چهار بخش همایش و نمایشگاه است و جایزه بانوی کارآفرین سال توسط مقامات عالیرتبه اهدا خواهد شد که از این پس هر سال یک چنین جایزه‌ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: کتاب معرفی بانوان کارآفرین نیز همزمان با برگزاری همایش منتشر خواهد شد. نزدیکی همایش با هفته دولت نیز ما را مصمم می‌کند که برنامه‌ها را با مشارکت دستگاه‌ها گسترش دهیم.

معاون مرکز امور زنان و نهاد ریاست جمهوری برخی از اهداف این نمایشگاه را معرفی و ارائه توانمندی زنان نقش‌آفرین در توسعه پایدار، معرفی زنان کارآفرین، معرفی محصولات کارآفرین، الگوسازی برای زنان و تبادل تجارب کارآفرینی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای همکاری‌های اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی عنوان کرد.

مولاوردی برخی از اهداف برگزاری همایش را نیز توسعه اخلاق کارآفرینی، تبیین نقش زنان کارآفرین، ایجاد فرصت گفتگو و زمینه‌سازی افزایش نقش زنان در اقتصاد مقاومتی و فضای پس از تحریم عنوان کرد و محورهای همایش را نیز زن و توسعه کارآفرینی و زن و جامعه معرفی کرد.

وی همچنین تصریح کرد: از مجموعه دعوت‌های صورت گرفته، هشت کشور عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، اندونزی، چین و مالزی برای حضور پاسخ مثبت داده‌اند و از دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی و مسئول این دبیرخانه نیز دعوت کرده‌ایم سفرای ۲۹ کشور مقیم تهران نیز به دعوت ایران پاسخ مثبت داده‌اند و سفرای روسیه، آذربایجان، ترکیه و مجارستان نیز زمینه را برای حضور کارآفرینان کشورهای خود فراهم کرده‌اند.

معاون مرکز امور زنان و نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره مرخصی ۹ ماهه زایمان زنان و عدم اجرای آن از سوی دولت، با اشاره به اینکه دولت در دو سال گذشته اعتبارات کافی در اختیار نداشته است، اظهار داشت: مجموعه راهکارها و تدابیر شناسایی شده در دست پیگیری است. معاونت امور زنان، پیگیری‌ها و مکاتبات بسیاری را به این امر اختصاص داده و از هر راهی وارد شده است و آخرین راه‌حل نیز استفاده از اعتباراتی است که در اختیار وزارت بهداشت است که این امر هنوز نهایی نشده است.

مولاوردی تصریح کرد: در شرایط فعلی به این فکر افتاده‌ایم که پیشنهاد دایر کردن مهدکودک‌ها در ادارات با مشارکت بخش خصوصی را که لغو شده بود، مطرح کنیم که در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده و دستگاه‌های اجرایی طبق مقررات در این باره منعی ندارند و باید ساز و کار لازم فراهم شود.

وی گفت: پیگیر تصویب لایحه قانونی اجرای تغذیه با شیر مادر که در دولت پیش مطرح شده بود، هستیم و از هر گونه پیشنهادی که زنان بتوانند در توسعه کشور مشارکت داشته باشند، استقبال می‌کنیم.

معاون مرکز امور زنان و نهاد ریاست جمهوری گفت: ۷۸ درصد زنان ایران از نظر اقتصادی غیرفعال هستند، ۲۰ میلیون زن خانه‌دار در کشور وجود دارند که در سرشماری‌ها خود را بیکار معرفی می‌کنند و همچنین زنان کشاورز که بیشترین فعالیت را انجام می دهند اما خود را بیکار معرفی می‌کنند. بر این اساس نرخ اشتغال زنان در جامعه ۱۲.۶ درصد است.

کد N907856

وبگردی