آفتاب

اولین جلسه "مذاکرات استراتژیک" مصر و آمریکا با محوریت امنیت، اقتصاد و تروریسم

اولین جلسه "مذاکرات استراتژیک" مصر و آمریکا با محوریت امنیت، اقتصاد و تروریسم

در اولین جلسه از "مذاکرات استراتژیک" مصر و ایالات متحده آمریکا که پس از پنج سال بار دیگر از سر گرفته شده، وزرای خارجه دو کشور ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات بتواند در استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سهیم باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این نشست که با حضور هیات‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی دو کشور و با ریاست وزرای خارجه در قاهره برگزار شد، سامح شکری، وزیر خارجه مصر "40 سال روابط استراتژیک میان واشنگتن و قاهره" را بسیار ارزشمند خواند و بر ضرورت ادامه این روابط تاکید کرد.

وی گفت: اکنون زمان آن رسیده تا براساس شرایط حاکم بر منطقه و جهان در روابط دو کشور تغییراتی ایجاد کنیم تا هرچه بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای کنونی منطقه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که ارتقا روابط میان واشنگتن و قاهره در حل بحران‌های شعله‌ور در منطقه سهیم باشد و بتواند سدی در مقابل افراط‌گرایی و تروریسم ایجاد کند.

سامح شکری گفت: ما امیدواریم که این مذاکرات که با گسترش همکاری‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور همراه خواهد بود، بر امنیت منطقه و جهان تاثیر مستقیم بگذارد. ما به خوبی از نقش تاثیرگذار آمریکا در جهان آگاهیم و آمریکا نیز نقش مصر در منطقه، آفریقا و جهان اسلام را به خوبی درک می‌کند.

وزیر خارجه مصر گفت: قاهره در کنترل بحران‌های منطقه‌ای همواره نقطه اتکایی برای همگان بوده و سعی دارد این مساله را حفظ کرده و آن را ارتقاء دهد. در مذاکرات آغاز شده با طرف آمریکایی بررسی مسائل و بحران‌های منطقه و در راس آن بحران در سوریه و عراق را در دستور کار داریم و به مسائل دیگری از جمله نا امنی‌ و جنگ در لیبی و یمن و نیز به جریان انداختن دوباره گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه خواهیم پرداخت.

شکری ادامه داد: در ادامه مذاکرات خود با واشنگتن همچنین تلاش داریم تا مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و تاثیرات و نتایج آن را نیز بررسی کنیم و به ریشه‌یابی و چگونگی مبارزه با افراط‌گرایی و داعش نیز خواهیم پرداخت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که روابط میان مصر و آمریکا بر پایه احترام متقابل و نه تهدید است و ایالات متحده بر سازنده بودن نقش محوری مصر در منطقه و توانایی این کشور در حل بحران‌های منطقه‌ای در آفریقا و خاورمیانه ایمان دارد.

کری گفت: مصر یکی از ارکانی است که آمریکا در آینده پایه‌های دیپلماسی و روابط خود در منطقه را بر روی آن استوار خواهد کرد. من به قاهره آمده‌ام تا حمایت کامل واشنگتن از امنیت مصر و برقراری نظام دموکرات و مردم‌سالار در این کشور را اعلام کنم.

وی ادامه داد: ما در مذاکرات خود بر مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا از جمله داعش، اقتصاد مصر و رویارویی این کشور با گروه‌های تروریستی در صحرای سینا و دیگر مناطق کشور تمرکز خواهیم کرد و در این راستا به قاهره اطمینان می‌دهیم که کمک‌های نظامی آمریکا در قالب هواپیماهای F16، بالگردهای تهاجمی آپاچی، خودروهای زرهی و انواع موشک‌ها و مهمات نظامی همچنان ادامه خواهد داشت. ایالات متحده ایمان دارد که هرچه مصر قدرتمندتر باشد در ثبات و امنیت خاورمیانه، آفریقا و جهان اسلام تاثیر بیشتری می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N907776

وبگردی