آفتاب
بذرپاش در گفتگو با مهر اعلام کرد:

سئوال از طیب‌نیا درباره فشار مالیاتی بر کسبه خرد؛ به زودی در مجلس

سئوال از طیب‌نیا درباره فشار مالیاتی بر کسبه خرد؛ به زودی در مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به مالیات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و فشار مالیاتی بر اصناف و کسبه خرد، گفت: سئوال ملی از وزیر اقتصاد در این زمینه، به زودی در صحن مجلس طرح می‌شود.

مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فشارهای سنگین از طرف مسئولان نظام اقتصادی کشور بر اصناف خرد در زمینه مالیات، اظهار داشت: این میزان فشار دولت بر اصناف، خلاف قانون است و دولت نیز افزایش روزانه قاچاق کالا به داخل را رها کرده و به دنبال کسب درآمد از طریق چند برابر کردن مالیات از صنوف است.

وی تاکید کرد: باید بخش قابل توجهی از هزینه‌های کشور را از طریق اخذ مالیات تامین کرد و این امر درستی است و اگر بتوانیم در بلند مدت هزینه‌های جاری کشور را از طریق مالیات‌ها جبران کنیم، به تراز قابل قبولی در حوزه اقتصاد کلان دست یافته‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: این مساله به شرطی محقق می‌شود که فرار مالیاتی برخی افراد و شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ را نخواهیم از طریق فشار بر صنوف و کسبه خرد جبران کنیم.

بذرپاش در همین زمینه تصریح کرد: اخبار رسیده به ما از صنف‌های مختلف نشان می‌دهد که برخی از کسبه که سال گذشته حداکثر چهار میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرده‌اند، امسال با ارقامی از ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان به عنوان مالیات صنف خود مواجه شده‌اند و سئوال اینجاست که این بر چه اساس و چه فرمولی تعیین شده است!؟ بر همین اساس سئوال ما در این زمینه به زودی از وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن مجلس طرح می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: صنوف خرد و کسبه که با حداقل‌ها امرار معاش می‌کنند و بعضاً معاش چند خانواده را تامین می‌کنند، به ناگاه با مالیات‌هایی تا پنج برابر سال گذشته مواجه شده‌اند و بهانه آن نیز از طرف دولت، عدم شفافیت اطلاعات این اصناف اعلام شده است که ما قطعاً این مساله را دنبال خواهیم کرد.

رشد قاچاق کالا در سال‌های ۹۲، ۹۳ و چهار ماه نخست ۹۴

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به موضوع قاچاق کالا و از سوی دیگر فشار مالیاتی بر کسبه و اصناف خرد، اظهار داشت: قاچاق کالا که برآوردهای سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ رشد ۲۰ درصدی آن را نشان می‌دهد و به رقمی بیش از ۲۳ میلیارد دلار رسیده بود و برآوردهای تقریبی چهار ماهه امسال نیز نشان از رشد آن نسبت به سال ۹۳ دارد، حاکی از آن است که هیچ عزم جدی برای مقابله با این پدیده وجود ندارد.

بذرپاش گفت: این نشان می‌دهد که دولت بسیاری از طرح‌های شفاف‌سازی گردش کالا از قبیل «شبنم» و «ایران‌کد» را به بهانه اشکالات موجود در آنها و با وعده ارائه طرح‌های بهتر، تعطیل کرده و هیچ اقدام سلبی نیز برای جلوگیری از قاچاق انجام نشده است؛ به همین دلیل در سال ۹۳ رشد قابل توجهی در قاچاق کالا نسبت به سال ۹۲ بوده‌ایم.

کاهش درآمدهای گمرکی دولت با افزایش قاچاق

وی در ادامه با اشاره به آسیب‌های درآمدی قاچاق برای دولت، خاطرنشان کرد: اگر این کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شد، عوارض گمرکی ناشی از آن با درآمدهای ناشی از دریافت مالیات می‌توانست برابری کند، اما وقتی قاچاق به این میزان افزایش می‌یابد، بدین معناست که بخش قابل توجهی از درآمد دولت از دست رفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر ورود کالاهای بدون مجوز و بعضاً مساله‌دار از جهت بهداشتی هم سلامت جامعه را به خاطر انداخته و هم تولید داخل را از بین برده و بسیاری از صنایع را به بیکاری کشانده است و اینها همه نتایج افزایش قاچاق کالا است.

افزایش ۲۰ درصدی معوقات بانکی در دو سال اخیر و فشار بر متقاضیان تسهیلات کوچک

بذرپاش همچنین با اشاره به رشد معوقات بانکی در دو سال گذشته، اظهار داشت: عدد این معوقات به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نشان می‌دهد که در دو سال اخیر، سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به میزان معوقات بانکی افزوده شده و شاهد افزایش ۲۰ درصدی معوقات بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فردی که می‌خواهد کسب و کار کوچکی راه بیندازد و به ۱۰ میلیون تومان وام نیاز دارد، خود را به زمین و زمان می‌زند و نمی‌تواند وام بگیرد و اگر هم بگیرد، سود وام آنقدر سرسام‌آور است که فرد عطایش را به لقایش می‌بخشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نشان می‌دهد که در حوزه نظام بانکی فقط با توجیه کارها، مظلوم‌نمایی و تخریب گذشته و حرف‌های بی‌سند مواجهیم و به جای اینکه اقدام عملی برای مردم انجام دهیم، مرتب در بین مردم ذکر مصیبت می‌خوانیم.

 

کد N907546

وبگردی