آفتاب

مقدمه چینی دولت مستعفی یمن برای بازگشت به کشور

مقدمه چینی دولت مستعفی یمن برای بازگشت به کشور

در پی سفر اخیر برخی مسئولان دولت مستعفی یمن به شهر جنوبی عدن، یک مسئول یمنی اعلام کرد که انتقال کامل دولت و موسسات وابسته به آن به عدن اواسط ماه جاری میلادی انجام می‌شود.

در پی سفر اخیر برخی مسئولان دولت مستعفی یمن به شهر جنوبی عدن، یک مسئول یمنی اعلام کرد که انتقال کامل دولت و موسسات وابسته به آن به عدن اواسط ماه جاری میلادی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بدر باسلمه، وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن اعلام کرد که سفر خالد بحاح، معاون رئیس جمهوری فراری یمن به عدن با هدف دیدار با اعضای دولت محلی که در پایگاه‌های مختلف این شهر فعالیت می‌کنند و رهبران نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری یمن و تقدیر از آن‌ها صورت گرفته است.

باسلمه افزود: سفر بحاح به عدن با طرح مستقیمی از سوی وی برای ارزیابی اوضاع وگفت‌وگو در خصوص بازگشت سریع "دولت" به یمن انجام شده است.

وی ضمن پرداختن به اوضاع میدانی در عدن گفت: زخمی شدگان از نیروهای وابسته به منصور هادی طی چند روز آینده برای معالجه به اردن منتقل می‌شود.

وی گفت: وزراء در عدن از خالد بحاح خواستند تا سفر خود را به پایان هفته جاری موکول کند اما وی پافشاری کرد که روز شنبه وارد عدن شود.

این مسئول یمنی گفت: پیروزی نیروهای حامی منصور هادی باید با تقویت امنیت در داخل عدن و بازگرداندن وضعیت عادی و وزرا به شهر و عادی سازی وضعیت روزمره همراه باشد. این طرح تا پایان هفته آتی ادامه دارد و اواسط ماه جاری میلادی موعد بازگشت کامل دولت به عدن است."

عبده الحزیفی، وزیر کشور دولت مستعفی یمن نیز می‌گوید: بازگشت بحاح با هدف از سرگیری فعالیت دولت در عدن است.

خالد بحاح در خصوص سفرش به عدن گفته که سفر وی غیرمنتظره نیست و با هدف عادی سازی وضعیت، بازگرداندن اوضاع به روال عادی خود و اطلاع یافتن از طرح‌های نظامی و امنیتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر منصور هادی، حیدر بوبکر العطاس، احمد عبید بن دغر و عبدالعزیز احمد جباری از شخصیت‌های یمنی نزدیک به خود را به عنوان مشاوران جدیدش تعیین کرد.

به گفته تحلیل‌گران تعیین العطاس و بن دغر که هر دو از استان‌های جنوبی یمن و جباری که از استان‌های شمالی است می‌تواند یمنی‌ها را که نگران جدایی جنوب یمن از شمال آن هستند، مطمئن کند.

العطاس از برجسته‌ترین شخصیت‌های جنوب یمن است و پس از وحدت یمن در سال 1990 ریاست نخستین دولت را برعهده داشت و پس از جنگ 1994 به خارج از کشور رفت.

بن دعز نیز پست معاون اول حزب کنگره ملی یمن به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن را برعهده داشت که پس از ترک کشور و رفتن به عربستان به صف مخالفان صالح پیوست.

جباری نیز دبیرکل گروه عدالت و توسعه و نماینده پارلمان است، پیشتر رئیس کمیته مقدماتی کنفرانس ریاض و عضو هیات دولت مستعفی در گفت‌وگوهای ژنو بود.

انتهای پیام

کد N907457

وبگردی