آفتاب

مرکل؛ صدراعظم ناتمام

مرکل؛ صدراعظم ناتمام

تمایل «آنگلا مرکل» برای شرکت در انتخابات صدراتی ۲۰۱۸ آلمان نشان می دهد که وی در شرایط فعلی و با وجود بالا رفتن سن قصد کنار رفتن از قدرت را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان،  گفتگو درباره‌ گزینش نامزد مقام صدراعظمی آلمان برای انتخابات سال ۲۰۱۸ در میان احزاب ائتلافی این کشور آغاز شده و ظاهرا «آنگلا مرکل» صدراعظم کنونی آلمان، آماده است خود را برای چهارمین بار نامزد احراز این مقام ‌کند.

مرکل در جلسه‌ تعیین سیاست‌های درازمدت حزب دموکرات مسیحی با «پتر تاوبر» دبیر اول این حزب و «کلاوس شولر» مدیر کل برنامه‌ریزی آن درباره‌ چگونگی برگزاری کارزار انتخاباتی کسب این مقام در ۲۰۱۷ گفتگو و خطوط کلی آن را تعیین کرد. بر این اساس قرار شد که وظیفه‌ی طرح و اجرای این کارزار به عهده‌ی موسسه «خانه‌ کنراد آدنائر» گذاشته شود. 

برخی از اعضای حزب مرکل پیشنهاد کرده بودند که کارزار انتخاباتی ۲۰۱۷ از سوی آژانس‌های تبلیغاتی خصوصی طرح‌ریزی شود. در چهار دوره‌ پیش، مسئولیت طرح و اجرای برنامه‌ انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات که نامزد آن «گرهارد شرودر» بود، به عهده‌ی یک سازمان تبلیغاتی خصوصی گذاشته شده بود.

مرکل، چند هفته پیش هم‌چنین در باره‌ی خط‌مشی‌های عمده‌ این کارزار با «هورست زه‌هوفر» رهبر حزب سوسیال مسیحی در ایالت بایرن نیز گفتگو کرده بود. زه‌هوفر معتقد است که در انتخابات آتی ائتلاف دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی اکثریت آرا را به‌دست خواهد آورد. به نوشته‌ی اشپیگل ‌آنلاین، مرکل در این باره تردید دارد.

محافل نزدیک به صدراعظم آلمان به نقل از وی می‌گویند که مرکل تنها در سال ۲۰۱۶ در خصوص نامزدی خود تصمیم خواهد گرفت.

آلمان در حال حاضر، از سوی ائتلاف دو حزب دموکرات و سوسیال مسیحی (بایرن) با حزب سوسیال دموکرات این کشور اداره می‌شود. این حزب نیز هنوز نامزد صدراعظمی خود را اعلام نکرده است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ که از سوی نهاد پژوهشی Emnid برای روزنامه‌ی بیلد تهیه شده، نزدیک به ۶۵ درصد از پرسش‌شوندگان، موافق نامزدی مرکل برای دور چهارم کسب سمت صدراعظمی و ۳۷ درصد مخالف آن هستند.

در آلمان، تنها هلموت کهل که پدر اتحاد مجدد دو آلمان خوانده می‌شود، در پهار دوره‌ پی در پی صدراعظم شد.

کد N907399

وبگردی