آفتاب
تبلیغ شیرخشک ممنوع شود

معاون وزیر بهداشت: مادران شیرده شاغل حمایت شوند

معاون وزیر بهداشت: مادران شیرده شاغل حمایت شوند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت از افزایش دو درصدی تغذیه انحصاری با شیر مادر از 53 درصد به 55 درصد در نوزادان نسبت به سال گذشته خبر داد و بر لزوم حمایت از مادران شیرده شاغل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اکبر سیاری در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک، گفت: تغذیه با شیر مادر باعث جلوگیری از مرگ میلیون‌ها کودک و بیماری هزاران فرد در بزرگسالی می‌شود. شیر مادر نعمتی است که به همه مادران داده شده و باید قدر این نعمت را بدانیم. قدردانی از آن هم استفاده به موقع و مناسب از آن است.

وی افزود: ما توانسته‌ایم در زمینه فرهنگسازی تغذیه انحصاری نوزادان در شش ماه اول با شیر مادر موفق عمل کنیم و اینکه جامعه پزشکی، مردم و مادران پذیرفتند که تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول صد درصد کفایت تغذیه شیرخوار را می‌کند، کار ساده‌ای نبود.

وی افزود: تبدیل این موضوع به یک فرهنگ در کشور کار فرهنگی بزرگی بوده است. در حال حاضر 55 درصد نوزادان ما در شش ماه اول تولد انحصارا با شیر مادر تغذیه می‌شوند. تا پایان سال دوم زندگی نیز تغذیه با شیر مادر باید ادامه پیدا کند. این فرهنگ‌سازی هم جزو شعارهای اصلی ما و خدماتی است که گروهی به سرپرستی دکتر مرندی آن را انجام داده‌اند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: قدم دوم این فرهنگ‌سازی، کارکنان بهداشتی هستند. ما باید هم مادر را توانمند کرده و حمایت محیطی را فراهم کنیم و هم کارکنان بهداشتی را. با همت همین دوستان بود که ما در سراسر کشور این وضعیت را داریم که همه کارکنان ما حامی شیر مادر هستند. قدم سوم نیز بیمارستان‌های ما هستند که باید دوستدار شیر مادر باشند. اجرای این کار نیز به راحتی امکان‌پذیر نبود.

سیاری همچنین ارتباط پوست با پوست نوزاد با مادر در لحظه اول تولد را بسیار مهم دانست و گفت: هرچقدر مزایا برای این امر در نظر بگیریم، کم است.

وی درخصوص تبلیغاتی که در زمینه شیر خشک انجام می‌شود، گفت: ما باید مصمم باشیم از تبلیغاتی که در زمینه مصرف شیر خشک و پستانک انجام می‌شود، جلوگیری کنیم. در این زمینه نیز فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درخصوص تاثیرات تغذیه با شیر مادر بر روی سلامت نوزاد، گفت: نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند سلامت می‌ماند و بهره هوشی بهتری دارد. همچنین از بروز بیماری‌های تنفسی، ادراری و دستگاه گوارش که سال‌ها تلاش می‌شد پیشگیری شوند، جلوگیری می‌شود. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، کمتر دیابت نوع یک و سلیاک می‌گیرد. امروز 36 میلیون نفر در دنیا به علت چهار بیماری سکته قلبی و مغزی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم فوت می‌کنند. تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماه باعث می‌شود نوزاد در بزرگسالی کمتر دچار فشار خون شود.

سیاری اظهار کرد: در ایران 10 میلیون نفر دچار فشار خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. 83 هزار مرگ از 302 هزار مرگ ثبت‌ شده مربوط به فشار خون است. دیابت نوع 2 نیز در 7.3 درصد از جمعیت بالای 30 سال کشور وجود دارد. پنج میلیون نفر نیز دچار دیابت هستند و این سیر ادامه دارد. تغذیه نوزاد با شیر مادر در پیشگیری از دیابت نوع 1 و 2 موثر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: تغذیه با شیر مادر همچنین در زمینه پیشگیری از سرطان پستان، رحم و تخمدان موثر است و باعث می‌شود مادر کمتر به آن دچار شود. کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند تعامل و ارتباط اجتماعی بهتری دارد، در جامعه موفق‌تر می‌شود و توسعه اجتماعی اتفاق می‌افتد. از هر بعد نگاه کنیم، شیر مادر مزایای زیادی دارد. ما امروز جمع شده‌ایم به شعار امسال که حمایت از مادران شیرده شاغل است، عمل کنیم. باید محیطی فراهم شود که مادران به راحتی فرزند خود را شیر دهند. در این زمینه قانون نیز تصویب شده است که شش ماه مرخصی اجباری 9 ماه اختیاری و همچنین یک ساعت مرخصی برای شیردادن به نوزاد در طول روز به این مادران اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم دکتر محمد شریعتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: در گذشته گفته می‌شد اگر به مردم بگوییم که چگونه سلامتی خود را حفظ کنند، این کار را انجام می‌دهند اما مدتی بعد متوجه شدیم که باید محیط حامی سلامت ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم تغذیه با شیر مادر را ترویج دهیم، باید محیط حامی آن را درست کنیم و اگر قرار است از زنان شیرده و شاغل برای تغذیه با شیر مادر حمایت کنیم، باید محیط کار آنها نیز حامی تغذیه با شیر مادر باشد.

انتهای پیام

کد N907393

وبگردی