آفتاب

تاخیر در بازگشت اتوبوس‌های برقی به پایتخت

تاخیر در بازگشت اتوبوس‌های برقی به پایتخت

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران گفت: پیگیر بازگشت اتوبوس‌های برقی به پایتخت هستیم و در فاز اول، احیای خط قدیم این اتوبوس‌ها در اولویت است.

احمد دنیامالی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موضوع اتوبوس‌های برقی به شکل گذشته دیگر مطرح نیست، گفت: باید از اتوبوس‌هایی استفاده شود که نیروی مولدش بر روی خود اتوبوس‌ها پیش‌بینی شده باشد؛ مانند خودروهای هیبریدی یا اتوبوس‌هایی که باطری‌شان قابل شارژ باشد که این نوع اتوبوس‌ها بسیار گران است.

وی ادامه داد: استفاده از اتوبوس برقی که دارای شبکه بالاسری باشد، مورد تائید شورا نیست زیرا از نظر منظر و معماری، باعث به هم ریختگی شهری خواهد شد؛ از طرفی اتوبوس‌های برقی که مولدشان بر روی خودشان باشد نیز هزینه دارد. اما مدیریت شهری به دنبال جایگزینی اتوبوس‌هایی است که از سوخت فسیلی استفاده نکنند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: اتوبوس‌های گازسوز کشش لازم را ندارند و اکثر رانندگان با این نوع اتوبوس‌ها مخالف هستند و ما به دنبال جایگزینی اتوبوس‌هایی هستیم که بهترین عملکرد را داشته باشند. این جایگزینی باید آرام و کارشناسی انجام شود؛ مانند موتورهای برقی که در فاز اول پیش‌بینی کردیم ۱۰ هزار موتور برقی وارد شبکه شود تا با توجه به موقعیت شهر تهران، امتحان خود را پس دهد. همچنین امکان تولید آن در داخل کشور نیز فراهم باشد، زیرا ما در حال حاضر موتورهای دوزمانه را تولید می‌کنیم و نباید ورود این موتورها، سهم اشتغال‌مان را کاهش دهد.

دنیامالی با تاکید بر اینکه احیای شبکه قدیم اتوبوس‌های برقی که زیرساخت‌های آن فراهم است، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، گفت: خرید اتوبوس‌ها با تکنولوژی جدید نیز پیگیری می‌شود اما از لحاظ زمانبندی، با تاخیر همراه بوده‌ایم که شورا این موضوع را پیگیری می‌کند.

پولی شدن بزرگراه‌های پایتخت شاید به شورای چهارم نرسد

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص عاقبت پولی شدن بزرگراه‌های پایتخت، گفت: این موضوع در برنامه ششم توسط دولت پیش‌بینی شده و قرار است در شورا نیز بر روی این طرح کار کارشناسی، انجام تا طرحی پخته ارائه شود؛ شاید عمر این موضوع به شورای چهارم نرسد.

 

کد N907297

وبگردی