آفتاب

دومین روز تظاهرات مردم عراق در اعتراض به کمبود خدمات اساسی

دومین روز تظاهرات مردم عراق در اعتراض به کمبود خدمات اساسی

پس از شهرهای بغداد، نجف و الناصریه، شهرهای جنوبی عراق از جمله بصره و کربلا نیز به تظاهرات اعتراضی نسبت به وضعیت معیشتی و نبود خدمات اساسی پیوستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، هزاران عراقی در اعتراض به سطح پایین کیفی خدمات، قطع مکرر برق و تعطیلی ادارات، در مقابل شورای استانداری بصره، و نیز شهرهای کربلا و الناصریه تحصن کردند.

تظاهرکنندگان برکناری مقامات دولتی و استانی و در راس آنها قاسم الفهداوی، وزیر برق و ماجد النصراوی استاندار بصره را به دلیل عملکرد ضعیفشان در تامین خدمات خواستار شدند.

در این تظاهرات زمانی که معاون استاندار برای شنیدن خواسته‌های معترضان بیرون آمد، آنها به سمت وی بطری‌های آب پرتاب کردند.

در بغداد نیز نزدیک به دو هزار معترض برای دومین روز به تظاهرات خود ادامه دادند و دولت را به فساد متهم کردند. تظاهرکنندگان می‌گویند: در صورتی که خواسته‌هایشان محقق نشود همچنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

مقامات عراقی که خود را برای تظاهرات در پایتخت آماده کرده بودند، پل ارتباطی منطقه الخضرا، مرکز شهر و پارلمان را مسدود کردند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز شب گذشته وزرای دولت را به دیدار با تظاهرکنندگان و برآوردن خواسته‌های آنها دعوت کرد.

دولت عراق در طول 12 سال گذشته نزدیک به 40 میلیارد دلار برای بهبود تاسیسات برق هزینه کرده اما هنوز برخی استان‌ها تنها 12 ساعت در شبانه روز برق دارند.

مقتدی صدر، رهبر جریان الصدر عراق نیز در بیانیه‌ای با حمایت از خواسته‌های مشروع مردم تاکید کرد: مقامات دولت سابق و فعلی که در انجام وظایف خود کوتاهی کردند و میلیاردها دلار دزدیده‌اند، باید بازخواست شوند.

انتهای پیام

کد N907293

وبگردی