آفتاب

اختتامیه یک مراسم هنری تحت‌تاثیر انتقاد از اقتصاد نفتی و رانتی

اختتامیه یک مراسم هنری تحت‌تاثیر انتقاد از اقتصاد نفتی و رانتی

معاون علمی و فناوری ریيس جمهوری و معاون وزیر ارشاد در اختتامیه سومین جشنواره فیلم و عکس «فردا» از اقتصاد نفتی و رانتی انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «فردا» شب گذشته ۱۰ مردادماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، رضا پورحسین قائم مقام معاون سیما و جمعی از فیلمسازان و عکاسان جوان و فعال در عرصه تولید فیلم و عکس صنعتی به میزبانی جهاد دانشگاهی در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسعود نجفی دبیر سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی به مدت سه روز در بخش‌های مختلف در پردیس سینمایی چارسو و در ٣٠ سانس برگزار شد که مورد استقبال هم قرار گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره تجربه ارزشمندی برای من و تیم همکارم بود و خوشحال هستم که اعضای جهاد دانشگاهی به من اعتماد کردند و این وظیفه را بر عهده‌ام گذاشتند.

در ادامه این مراسم که اجرای آن را احسان علیخانی به عهده داشت، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن خوش آمدگویی به حاضران در مراسم به اهداف جهاد دانشگاهی در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم اقتصاد متکی به تولید داشته باشیم باید در مسیر ساخت آثار صنعتی و فرهنگسازی در این عرصه قدم برداریم چراکه فعالیت مستمر در این عرصه باعث می شود غرور ملی و خودباوری در جامعه افزایش داده شود. 

طیبی متذکر شد: جوانان ما در ایران باهوش و باشعور هستند که تلفیق این دو همواره زمینه‌ساز تمدن و فرهنگ‌ بوده و توانسته به فناوری و صنعت تبدیل شود.

رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه هنر باید به کمک اقتصاد کشور بیاید، گفت: فناوری تولید ثروت می‌کند. رقابت آینده در دنیا در کشورهای دانش بنیان است. امیدوار هستیم با توافق‌های انجام شده و برداشته شدن تحریم‌ها اتفاق‌های خوبی در حوزه صنعت و فناوری رخ دهد و شرکت‌ها و کارخانه‌های پیشرفته به سمت هنر و هنرمند بیایند تا از طریق این ظرفیت بالقوه آثار خود و فعالیت‌های صنعتی خود را به مردم معرفی کنند. 

عادت کردیم با پول مفت نفت امور را اداره کنیم

در ادامه این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان با انتقاد از مدیریت نفتی گفت: در کشوری زندگی می کنیم که عادت کرده‌ایم کشور را در حوزه های مختلف با پول مفت نفت اداره کنیم. این در حالی است که بسیاری از کشورها از جهت جغرافیایی تنها یک صخره در اقیانوس هستند اما سطح زندگی و رفاه مردم بهتر و  بالاتر از کشور ما است.

وی در ادامه متذکر شد: اقتصاد نفتی باعث شده تا مردم در تصمیم گیری ها مشارکت نداشته باشند. حال اینکه در علم اقتصاد پول و منابع نفتی را نفرین بر سرمایه یک ملت می دانیم. در حال حاضر نیازمند تغییر نگرش هستیم و این تغییر نگرش از درون دانشگاه اتفاق می افتد. به دانشجویان خود یاد نمی‌دهیم روی پای خود بایستند، در میان قشر دانشجو کار‌آفرینی نداریم و به آنها یک مدرک داده می شود و بدون هیچ کارآفرینی و نوآوری رها می شوند. دانشگاه ها پایه ای از اقتصاد کشور هستند و در دنیا ۸۵ درصد از درآمد دانشگاه ها از طریق پژوهش است اما در کشور ما دانشگاه ها همچنان وابسته به دولت هستند.

وی ادامه داد: ارزش افراد در کشور ما چه معیاری سنجیده می شود؟ متاسفانه باید بگویم با ماشین و خانه‌شان که این همان نگاه نفتی است. در این مسیر باید بگوییم دانشگاه‌ها از فروش فناوری پول خودشان را در بیاورند.

باید به جوانان اعتماد کنیم تا اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه صحبت های خود به ایجاد اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان چیزی نیست به جز اعتماد به جوانان. اعتقاد به آن‌ها نکته مهمی برای فعالیت‌های دانش بنیان است. همه شرکت‌های دانش بنیان با همین جوان‌ها شکل گرفته و کار خودشان را از مکان‌های کوچک شروع کرده‌اند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینکه در کشورهای نفتی توهم صنعت وجود دارد، یادآور شد: پایه اقتصاد دانش بنیان ریسک کردن است و در این مسیر باید به جوان‌ها اعتماد کرد. یک فرد ٤٠ ساله اهل چنین ریسک‌هایی نیست و پایه زندگی‌اش شکل گرفته است. باید قبول کنیم که جوانان ما با عروسک نفتی که دولت درست کرده بازی نمی‌کنند، باید با دید غیر نفتی کار کنیم.

در ادامه، آیین برگزاری تجلیل از کامران شیردل به عنوان یکی از فیلمسازان فعال در عرصه تولید فیلم های صنعتی بدون حضور این کارگردان سینمای مستند برگزار شد. به گفته احسان علیخانی کامران شیردل به دلیل شکستگی از ناحیه پا نتوانست در این حاضر شود.

در ادامه بخش هایی از فیلم های تولید شده از کامران شیردل در حوزه صنعتی از جمله «پیکان»، «فولاد مبارکه»، «دوبی»، «طرح گناوه» نمایش داده شد.

راه نجات از اقتصاد رانتی تامین زیرساخت ها در عرصه فرهنگ است

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی از دیگر سخنران های مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» بود. این مدیر سینمایی در ابتدای صحبت های خود با ابراز خوشحالی از افتتاح پردیس سینمایی چارسو گفت: حضور بخش خصوصی در فرهنگ اتفاق خیلی خوبی است و امیدواریم حضور بخش خصوصی در عرصه های تولید فرهنگ بیش از گذشته باشد. وجود چنین سرمایه گذاری‌هایی محصول اقتصاد نفتی نیست. مشکل فرهنگ ما نبود زیر ساخت‌ های مناسب است و باید زیرساخت ها را درست کنیم تا از اقتصاد رانتی رهایی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سیاست‌های دولت نشان می‌دهد که توجه به هنرمندان در حال بیشتر شدن است. خیلی از کشورها هستند که حسرت جوان‌های توانمند ایرانی را می‌خورند. من تاسف می‌خورم که بهترین دانشجویان خودم که به آن‌ها امید داشتم و می‌دانستم آینده روشنی دارند، امروز در خارج از ایران زندگی می کنند و تخصص و دانش خود را در اختیار غیر ایرانی قرار می دهند و فرار مغزها ضربه بزرگی به کشور وارد کرد.

 معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: ریسک سرمایه‌گذاری را باید از بین برد، در عرصه‌های هنری که تولید و آفرینش وجود دارد، این ریسک را باید به حداقل رساند و من امیدواریم با کمک هنرمندان و نگاه‌های بلندنظرانه این ریسک را کم کنیم. برخی فیلمسازان وجود دارند که در تولید فیلم هایی با موضوعات دفاع مقدس و یا فیلم های دینی دست به ریسک می زنند و آثار خوبی را تولید می کنند. اما متاسفانه شاهد هستیم در این مسیر با حاشیه های بسیاری مواجه می شنود.

ایجاد حاشیه برای فیلمساز قدرت ریسک کردن را پایین می آورد

وی تاکید کرد: حاشیه های ایجاد شده باعث می شود قدرت ریسک کردن در فیلمسازان به حداقل برسد و جوانان جرات ریسک کردن پیدا نکنند. به اعتقاد من راه کاهش این ریسک هم اعتماد به هنرمندان و جوانان است که تا حدودی در حال اتفاق افتادن است و شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

رییس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به این مطلب که زبان سینما زبان قدرتمندی است گفت: زبان سینما بسیار قدرتمند است و می‌توان از آن برای آشنایی مردم با خلاقیت‌ها استفاده کرد و اگر سینما با فعالیت‌های صنعتی و فناوری آشنا شود، حتما اتفاق‌های خوبی را در این زمینه می‌بینیم.  

پس از پایان صحبت های حجت الله ایوبی، مراسم نکوداشت زنده‌یاد محمدرضا مقدسیان مستندساز فعال در عرصه ساخت فیلم های صنعتی برگزار شد. در این بخش از برنامه نماهنگی از آثار تولید شده مقدسیان روی پرده رفت و پس از آن زهرا گرامی همسر این فیلمساز روی صحنه آمد و در حالی که با بغض حرف می زد از دست‌اندرکاران جشنواره برای زنده نگه داشتن یاد محمدرضا مقدسیان تشکر کرد.

مردم با فعالیت های صنعتی و فناوری آشنا نیستند

در ادامه این مراسم، رضا پورحسین، قائم مقام معاون سیما با اشاره به عدم رشد فیلم های علمی و صنعتی گفت: به موازات سینمای داستانی و انیمیشن در سه دهه گذشته در کشور، فیلم های مستند علمی و فناوری رشد قابل توجهی نداشت و چنین جشنواره هایی می‌تواند باعث دیده شدن این حوزه شود. ما می‌توانیم با استفاده از این ابزار حرکت‌های علمی و فناوری را منعکس کنیم. 

وی در ادامه توضیح داد: آنقدر که همه روزنامه‌ها صفحه حوادث دارند، حرکت‌ها و فعالیت‌های علمی و صنعتی پژوهشکده‌ها پوشش داده نمی‌شود. مردم از حجم کارهایی که در این حوزه‌ها انجام می‌شود باخبر نیستند. فکر می‌کنم نبود نشاط در جامعه به دلیل نبود نشاط علمی در کشور است و فکر می‌کنم اگر وزارت صنایع، معاونت علمی و رسانه ملی، هنرمندان این حوزه را بیشتر جدی بگیرند، کارها و آثار موفق‌تری را می‌بینیم.

قائم مقام معاون سیما در پایان از نمایش مجموعه فیلم‌های مستند و انیمیشن برگزیده جشنواره در یک بسته تلویزیونی از شبکه ٥ خبر داد.

ذهن‌ خلاق نیاز به حمایت دارد

در پایان این مراسم مهرداد اسکویی از اعضای هیات داوران بخش فیلم جشنواره صنعتی گفت: برای داشتن احساس غرور ملی و عزت نفس و افتخار به این مطلب که ایرانی هستیم، نیاز به فناوری و صنعت داریم. در این جشنواره فیلم‌های خوبی در حوزه صنعت و فناوری وجود داشت اما آنچه جای خالی آن احساس می شد نبود حمایت از ذهن خلاق و ارتباط میان روابط عمومی‌ها، مدیران و هنرمندان است. اگر این ارتباط درست، سالم و بر اساس شایسته‌سالاری باشد، هر روز بیشتر احساس غرور می‌کنیم.

این مستندساز ادامه داد: چرخ‌های صنعت به ذهن‌های خلاق سینماگران نیاز دارد و همه این ذهن‌ها می توانند پرچم‌دار این حوزه باشند.

مهرداد اسکویی در پایان تصریح کرد: امیدوارم در سال آینده پیشرفت صنعت و فناوری را از طریق سینما و هنر ببینیم. 

از دیگر مهمانان حاضر در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» می توان به بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره فیلم فجر و مشاور ارشد سازمان سینمایی، مهدی فیض معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سونیا پوریامین، حمید فرخ‌نژاد، بهرام عظیمی، کیوان کثیریان، مسعود زنده روح، محمدصادق حاجی‌تاروردی مدیرکل دفتر امور فناوری استان‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، الهام زایجانی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر اشاره کرد.

کد N907174

وبگردی