آفتاب

شبه نظامی روس طالبان به طراحی حمله به نظامیان آمریکایی در سال 2009 متهم شد

شبه نظامی روس طالبان به طراحی حمله به نظامیان آمریکایی در سال 2009 متهم شد

یک شبه نظامی روس عضو طالبان که نخستین زندانی نظامی از افغانستان است در دادگاه فدرال آمریکا محاکمه می‌شود، بر اساس گفته دادستانها و شاهدان، کسی است که فرماندهی یک حمله بزرگ به نیروهای آمریکایی و افغان در نزدیکی مرز پاکستان را شش سال پیش بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اورشلیم پست، آیرک حمیدولین، یک افسر سابق ارتش شوروی که گمان برده می‌شود در دهه 50 زندگی خود است، در ارتباط با حمله‌ای که در سال 2009 علیه نیروهای آمریکایی و افغان در کمپ لیزا، یک پایگاه پلیس مرزی افغانستان در استان خوست در شرق این کشور انجام داد به 15 فقره اتهام اعم از پشتیبانی از تروریستها و اتهامات مربوط به سلاح‌های گرم روبرو شده است.

سرجیو سیلوا، یک افسر ارتش آمریکا که سومین شاهد دادستانها در دادگاه حمیدولین بود، شهادت داد که مشاهده کرده در یک درگیری با شبه نظامیان که بلافاصله بعد از مورد حمله قرار گرفتن کمپ لیزا صورت گرفت حمیدولین به سوی وی و دیگر سربازان آمریکایی و افغان شلیک کرده است.

سیلوا افزود، در این درگیری دو شبه نظامی افغان کشته شدند و حمیدولین زخمی و دستگیر شد.

پس از آن دادستانها عکسی از حمیدولین را که در آن زمان از او در حالی که دستهایش به نشانه تسلیم روی سرش بوده و لباسهای خونی به تن داشت گرفته شده بود نشان دادند.

سیلوا اظهار کرد، اکثر شبه نظامیان افغانی که او پیش از این با آنها مقابله کرده بود لباس‌های سنتی افغان و سندل به پا داشتند اما شبه نظامیان حمله کننده به کمپ لیزا مستثنی بودند.

وی تاکید کرد: همه شبه نظامیانی که ما آن روز با آنها برخورد کردیم، کاملا پوشش نظامی داشتند.

به گفته دولت آمریکا، حمیدولین تنها کسی در میان 30 شبه نظامی شرکت کننده در حمله به پایگاه مذکور است که زنده ماند.

دادستانها خاطرنشان کردند، در جریان این حمله هیچ یک از نیروهای امنیتی آمریکایی یا افغان کشته نشدند.

شهادتهای سیلوا در دادگاه ناحیه‌ای ریچموند آمریکا متناقض با اظهارات اولیه رابرت واگنر، وکیل مدافع حمیدولین است که عضویت موکلش در طالبان را رد و تاکید کرده بود او هرگز سلاحش را شلیک نکرد.

واگنر همچنین ارزیابی‌های دادستانها در خصوص اینکه حمیدولین حمله به پایگاه افغان را رهبری کرده را رد و تاکید کرد که موکلش صرفا یک مترجم شفاهی در میان شبه نظامیان افغان بوده است.

واگنر خاطرنشان کرد، موکل من به پنج زبان صحبت می‌کند.

اگر حمیدولین در ارتباط با همه اتهاماتش گناهکار شناخته شود به حبس ابد محکوم خواهد شد.

انتهای پیام

کد N906934

وبگردی