آفتاب
در سفارت ایران در امان برگزار شد

هم‌اندیشی نخبگان اردنی برای بررسی زمینه‌های هم‌گرایی ایران و اعراب پس از توافق

هم‌اندیشی نخبگان اردنی برای بررسی زمینه‌های هم‌گرایی ایران و اعراب پس از توافق

در جلسه هم‌اندیشی نخبگان، اندیشمندان و اصحاب رسانه اردنی، زمینه‌های هم‌گرایی ایران و اعراب پس از توافق هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سخنرانان ضمن تاکید بر داشتن حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای توسط ایران، توافق هسته‌ای را به نفع همه کشورهای منطقه و جهان دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی فردوسی‌پور، سفیر کشورمان در اردن در این جلسه که با حضور نخبگان، اندیشمندان و اصحاب رسانه اردنی، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان برگزار شد ضمن تشریح دستاوردهای توافق هسته‌ای با 1+5 تاکید کرد، که این توافق می‌تواند آغازی برای پایان مشکلات منطقه بوده و توهم ایران‌هراسی و توطئه‌ها را بی‌اثر کند.

او با اشاره به تقویت چندجانبه‌گرایی به عنوان نقطه عطف این مذاکرات که باعث افزایش امنیت درون منطقه‌یی نیز شده است، تاکید کرد: تجربه مذاکرات طولانی بین ایران و گروه 1+5 به شایستگی ثابت کرد که معادله برد- برد حلاّل مشکلات است. اکنون شرایط منطقه تغییر کرده و توافق هسته‌ای نه تنها فرصتی برای هم‌گرایی و هم‌افزایی بین جهان اسلامی و عربی است بلکه به مثابه یک حرکت نوین دیپلماسی و محکی برای روابط خارجی تلقی می‌شود.

در این جلسه هم‌اندیشی مصطفی المعاوی، رییس کمیته دوستی اردن و ایران با تاکید بر این که ما از هر توافقی که باعث تقویت روابط دوجانبه و منطقه‌یی باشد استقبال می‌کنیم، گفت: ما در حال بررسی این توافق‌نامه هستیم زیرا همکاری متقابل اردن و ایران در راستای منافع هر دو کشور است.

منیف الزعبی، مدیرکل آکادمی علوم جهان اسلام که از شخصیت‌های مطرح اردنی است نیز گفت: پیام ایران به منطقه همکاری است و توافق کنونی هسته‌ای ثابت کرد که ایران به پختگی رسیده است و امیدواریم که بهار دروغین عربی نیز روزی به بهار واقعی تبدیل شود. ایران جزو لاینفک جهان اسلام است و ما از یکدیگر تاثیر می‌پذیریم.

در ادامه موفق محادین، رییس اتحادیه نویسندگان اردنی نیز ضمن اشاره به پیوندهای مشترک ایران و اعراب تاکید کرد که ایران در خط مقدم مقاومت است و اعراب نباید از این توافق نگران باشند بلکه باید آن را جشن بگیرند چرا که داشتن یک همسایه قوی به ما در حل مشکلات کمک خواهد کرد.

ایمن خلیل، رییس مرکز مطالعات امنیتی عرب با اشاره به این که اشتراکات بیش از اختلافات است تاکید کرد ما باید به دنبال اقدامات مناسب جهت تقویت روابط با ایران باشیم.

خالد رمزی، یکی از اندیشمندان دینی حاضر در این جلسه گفت: آمریکا با اموال کشورهای خلیج فارس علیه ایران توطئه چینی کرد اما ایران در برابر آن‌ها پیروز شد.

او ضمن ارائه پیشنهاد ضرورت تعامل هر چه بیشتر ایران و کشورهای عربی، تاکید کرد که فتاوای رهبری بایستی اجرایی گردد.

غازی رشدان، رییس پیشین دفتر مطالعات و پژوهش‌های وزارت امور خارجه اردن نیز ضمن تبریک توافق هسته‌ای گفت: ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای کاملاً برحق بوده و این یک توافق تاریخی است که خطر جنگ و تهدید استفاده از سلاح کشتار جمعی را از منطقه دور کرد و امیدواریم که ایران همه موانع را پشت سر بگذارد در حالی که برخی کشورها می‌خواهند این توافق به شکست برسد.

محمد سلامه، سردبیر روزنامه الدیار نیز در این هم‌اندیشی گفت: ایران با آمریکا و غرب توافق صلح امضا کرد ای کاش این اتفاق بین ایران و کشورهای خلیج (فارس) و عربستان اتفاق بیفتد.

فاروق العزه، از فعالان فلسطینی خطاب به رییس کمیسیون دوستی درباره چگونگی همکاری با ایران پس از توافق، ضمن اشاره به وجود 15 توافقنامه همکاری بین دو کشور در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کرد که اجرایی شدن این توافقات ضروری است.

ابوعریضه، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این همایش تصریح کرد: در این توافق آمریکا شکست خورد و ایران با حکمت و درایت رهبری دستاورد بزرگی را محقق ساخت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه حمید حاجی‌پور، کارشناس مطبوعاتی سفارت ایران در امان، با تلاوت آیه شریفه "واعتصمو بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا"، بر ضرورت هم‌اندیشی و تاثیر آن بر هم افزایی در هم‌گرایی دوجانبه و منطقه تاکید کرده و توافق را فرصت مناسبی برای تجدید و تقویت همکاری‌های مورد علاقه عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N906922

وبگردی