آفتاب

دولت کوزوو همچنان در پی تشکیل دادگاه جرایم جنگی

دولت کوزوو همچنان در پی تشکیل دادگاه جرایم جنگی

دولت کوزوو تحت فشارهای غرب از پارلمان خواسته است تا درباره مخالفت خود با تشکیل دادگاه موقتی رسیدگی به جرایم جنگی چریک‌های سابق آلبانی تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پارلمان نوپای کوزوو ماه گذشته میلادی علیه ایجاد این دادگاه رای داد؛ اقدامی که بسیاری از آلبانیایی‌های کوزوو آن را تلاشی برای مخدوش کردن جنگ 1998 تا 1999 علیه صرب‌ها نامیدند.

ارتش ممنوعه آزادی‌بخش کوزوو به خاطر اتهامات درباره خارج کردن اعضای بدن صرب‌های دربند و فروش آن‌ها در بازار سیاه چندین سال تحت پیگرد بوده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا از حامیان مالی و دیپلماتیک کوزوو به دولت پریشتینا تاکید کرده‌اند تا به این اتهامات رسیدگی کرده و نارضایتی خود را بابت رای ماه گذشته میلادی پارلمان علیه تشکیل این دادگاه ابراز کردند.

آن‌ها هشدار دادند که ناکامی در تشکیل این دادگاه باعث می‌شود که این مساله به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود و باعث دخالت روسیه، متحد صربستان در این امر شود که مخالف تمامیت ارضی کوزوو است.

عیسی مصطفی، نخست‌وزیر کوزوو در نشست کابینه گفت: ما باید مطلع باشیم که اگر توسط کشورهای دوست منزوی شویم، نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. رای دادن به این تغییرات در پارلمان باعث منافع بلند مدتی برای کوزوو می‌شود.

انتظار می‌رود که دور بعدی رای‌گیری در پارلمان کوزوو چهارم اوت برگزار شود.

رسانه‌های محلی گزارش دادند که هاشم تاچی، وزیر امور خارجه کوزوو و رهبر سابق چریک های جنگ 1998 تا 1999 تصمیم گرفته که اپوزیسیون را در دادگاه به چالش بکشاند. برخی از قانونگذاران حزب دموکراتیک کوزوو که از ارتش آزادی‌بخش کوزو منشعب شده است، ماه گذشته از حزب خارج شد و علیه تشکیل دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی رای دادند.

انتهای پیام

کد N906777

وبگردی