آفتاب
حجت‌الاسلام مبلغی در واکنش به شیخ‌الازهر مصر؛

توافق دو حوزه قم و نجف با الازهر به ضرر تعصب و خشونت مذهبی است

توافق دو حوزه قم و نجف با الازهر به ضرر تعصب و خشونت مذهبی است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امروز برای کنترل تعصب و تندروی مذهبی، هیچ راهی جز گفت‌وگوی نتیجه بخش و منتهی به صدور فتواهایی در مسیر صیانت و حمایت از کیان امت اسلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ‌ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی اظهار کرد: باقی ماندن در فضای برزخی، فرصت سوزی و دویدن به سمت بدتر شدن اوضاع و واسپاری بیشتر شرایط به دشمنان اسلام خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از دست دادن فرصت توسط علمای اسلام، تنها به نفع گروه‌های متعصب داعش‌گونه است که تمام تلاش آنها تخریب امت اسلامی، به هدر دادن امکانات این امت و تنش آلود کردن روابط شیعه و سنی است و تا دیر نشده باید دست به کار شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به دعوت اخیر شیخ الازهر مصر گفت: این دعوت شیخ الازهر که علمای شیعه و سنی بیایند تا به یک نتیجه مشخص و صدور فتوا در قبال تندروی و کشتار مسلمانان برسیم، فرصتی مغتنم، مهم و برخوردار از قابلیت برای تبدیل شدن به یک فرصت تاریخی به نفع امت اسلامی و روابط مذاهب اسلامی است.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: اصولا از گذشته روشن بوده است که اگر الازهر مصر، و دو حوزه علمیه قم و حوزه نجف بر امری توافق کنند به کنترل اوضاع به نفع امت اسلام و به ضرر تعصب و زیاده روی‌های مذهبی ختم خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر خود الازهر و حوزه‌های علمیه قم و نجف و سایر حوزه‌های بزرگ اهل سنت، این فرصت را مغتنم نشمارند وضعیت امت در مسیر غیرقابل بازگشت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هر یک از حوزه قم و الازهر مصر سال گذشته با برگزاری کنفرانس ضد تکفیر و خشونت، کار بزرگی انجام دادند. در کنفرانس مصر از ایران نیز دعوت به عمل آمد و بنده شرکت کردم و آن کنفرانس خوبی بود و حوزه علمیه قم این حرکت الازهر مصر را ستود.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: مرجعیت قم این اقدام الازهر را امر خوب و مهمی به حساب آورد و بعد از آن که از سفر مصر بازگشتم، در دیداری که با مراجع قم داشتم، آنها این دعوت را به عنوان نقطه عزیمت و فتح باب ارتباط حوزه و الازهر مصر به حساب آوردند و بر قابلیت‌های نهفته در این سفر تاکید کرده و حتی این بزرگان تاکید داشتند که شما این حرکت و ارتباط را به عنوان فتح باب حفظ کنید.

وی با اشاره به مواضع شیخ الازهر مصر نیز گفت: شیخ الازهر، ذهنیت‌های معطوف به آرامش در فضای امت اسلامی از قدیم داشته است و این دعوت او از همین خاستگاه برمی‌خیزد و باید الازهر را درک کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: در شرایط کنونی، ما باید در ارتباط با ادبیات و گفتمان الازهر از یک توان تحلیل بالایی برخوردار باشیم و فارغ از نگاه‌های حساسیت آفرین و تمرکزکننده بر برخی جزئیات، به سمت ندای مهم و تقاضای الازهر، پیش برویم.

مبلغی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، خرده گیری از الازهر (به ویژه که الازهر تقاضای اجتماع شیعه و سنی کرده است) یک جهالت بزرگ در ساحت تقریب است و این کار به سمت ضرر زدن به روابط الازهر مصر و حوزه قم و نجف خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: نباید انتظار داشته باشیم الازهر تمام و کمال آنچه ما می‌خواهیم انجام دهد، چون بنای ما بر تقریب و وحدت است، نه اینکه انتظار داشته باشیم الازهر خواسته‌های ما را برطرف کند و این وحدت نیست.

وی افزود: وحدت این است که شیعه و سنی هر کدام سرجای خود باقی باشند و برای اینکه خطوط قرمز مذاهب شکسته نشود و امت اسلامی در فضای آرامش قرار بگیرد و فضاها را به روی تندروی‌ها و تکفیری‌ها تنگ کنند، با گفت و گو و جمع بندی، توافقی میان آنها صورت گیرد.

کد N906733

وبگردی