آفتاب

تلگراف: اوباما فعلا قصد شکست داعش را در عراق و سوریه ندارد

تلگراف: اوباما فعلا قصد شکست داعش را در عراق و سوریه ندارد

"رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد در حال حاضر در جنگ علیه گروه تروریستی داعش پیروز شود چراکه فکر می‌کند پیروزی سریع بی‌فایده و به احتمال زیاد مصیبت بار خواهد بود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا داعش در عراق را یکی از بخش‌های یک موازنه چند جانبه می‌داند که شامل عراقی‌های سنی همچون داعشی‌ها، کردها، اکثریت شیعه، ایران و حضور نیروهای آمریکایی‌ها در عراق از سال 2003 میلادی است.

آمریکا از کردهای عراق علیه داعش حمایت می‌کند اما نه به اندازه‌ای که آنها را در رسیدن به استقلال تشویق کند. این مساله منجر به تجزیه عراق می‌شود و آمریکا پس از حمله سال 2003 میلادی به عراق متعهد شد تا چنین کاری انجام ندهد.

آمریکا همچنین از اکثریت شیعه در داخل و خارج از ارتش رسمی عراق حمایت می‌کند که با مشارکت کافی آمریکا می‌توانند داعش را شکست دهند. البته آنها در حال حاضر این اقدام را در مکان‌هایی خارج از استان الانبار، کانون داعش انجام می‌دهند.

البته حامیان اصلی‌تر شیعیان عراق، ایرانی‌ها هستند.

اوباما معتقد است این تنها یک پیروزی موقتی خواهد بود. در عوض اوباما به ترکیب یک ارتش چندفرقه‌ای متشکل از جامعه سنی‌ها و نیروهای قبیله‌ای‌اش برای شکست داعش بدون سربازان آمریکایی امیدوار است در سوریه ارزیابی‌ها به مراتب دشوارتر است اما منجر به نتیجه مشابهی می‌شود.

از نظر اوباما مخالفان میانه‌رو و ضدداعش سوری یک روز اعتبار اخلاقی و نظامی لازم را برای آغاز فعالیت‌های رسمی خود و نهایتاً گسترش آن در سراسر سوریه به دست می‌آورند. این مساله نیازمند زمان خواهد بود زمانی که در آن دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از ترس آشوب‌های بیشتر فرو نپاشد، کردها از ترس ترکیه یک کشور نیمه‌مختار در شمال به دست نیاورند و جبهه النصره، شاخه محلی القاعده بر این مخالفان سلطه پیدا نکند. در نتیجه در مورد سوریه نیز هیچ تمایلی برای پیروزی سریع علیه داعش وجود ندارد. در برخی مواقع اوباما امیدوار است مخالفان میانه‌رو که هیچ ارتباطی با القاعده ندارند، داعش را شکست دهند. پس از آن آنقدر قدرت خواهند داشت تا اسد را وادار به مذاکره درباره کناره‌گیری و دستیابی به یک توافق صلح کنند که نه‌تنها از سوی غرب بلکه از سوی روسیه و چین نیز حمایت می‌شود.

انتهای پیام

کد N906728

وبگردی