آفتاب
یک مقام پیشین آمریکایی:

کره شمالی پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خود را تنها می‌بیند

کره شمالی پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خود را تنها می‌بیند

یک مقام ارشد پیشین دولت اوباما گفت: کره شمالی هم اکنون که ایران و شش قدرت جهانی به یک توافق هسته‌ای دست یافته‌اند، خود را در برابر جامعه جهانی کاملا تنها و منزوی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری صدای آمریکا در گزارشی نوشت: هم اکنون کره شمالی برای مقابله با افزایش فشار از سوی جامعه جهانی مبنی بر توقف برنامه تسلیحاتی هسته‌ای پیونگ یانگ، مواضع و اظهارنظرات هسته‌ای خود را سخت‌تر کرده است. کره شمالی پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب خود را تنها می بیند.

پیش تر سفیر کره شمالی در پکن، در یک کنفرانس خبری بی سابقه به خبرنگاران گفت که کره شمالی تمایلی به انجام مذاکرات هسته‌ای همانند آنچه میان ایران و شش قدرت جهانی رخ داد را ندارد و تاکید کرد که پیونگ یانگ در مورد از بین بردن تسلیحات هسته‌ای خود هرگز مذاکره نخواهد کرد.

همچنین کیم هیون جون ، سفیر کره شمالی در مسکو، در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه اظهار کرد: مسأله مهم و آشکار آن است که مشکل هسته‌ای در شبه جزیره کره با مسأله هسته‌ای ایران کاملا در ماهیت متفاوت است.

او افزود: این موضوع را همه کشورها می‌دانند که کره شمالی یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای است. کارشناسان معتقدند که تغییر مواضع هسته‌ای پیونگ یانگ و شدیدتر شدن آن پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی نوعی استراتژی برای مقابله با فشار روز افزون جامعه جهانی مبنی بر لزوم خلع تسلیحاتی این کشور کمونیست است.

دیوید استراب، مقام ارشد پیشین دولت اوباما و عضو پیشین تیم آمریکایی در مذاکرات شش جانبه هسته ای کره شمالی در این باره به صدای آمریکا گفت:‌ من معتقدم که مواضع و مصاحبه های سخت اخیر کره شمالی توخالی است، چرا که کره شمالی هم اکنون که ایران و شش قدرت جهانی به یک توافق هسته‌ای دست یافته اند، خود را در برابر جامعه جهانی کاملا تنها و منزوی می‌داند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات شش جانبه هسته‌ای کره شمالی برای خلع تسلیحات هسته‌ای این کشور در ازای برداشته شدن تحریم های بین‌المللی علیه این کشور شامل کشورهای آمریکا، روسیه، چین،‌کره جنوبی ، ژاپن و کره شمالی است ، این مذاکرات که از سال 2003 آغاز شد با خروج پیونگ یانگ از مذاکرات در سال 2008 متوقف شد.

کره شمالی تاکنون سه آزمایش هسته‌ای را در سالهای 2006 ،‌2009 و 2013 انجام داده است.

انتهای پیام

کد N906708

وبگردی