آفتاب

هوای "شاه بیشه" را نداشتیم

هوای "شاه بیشه" را نداشتیم

هوای شاه‌بیشه را نداشتیم تا اینکه در روز جنگل سوخت.

هوای شاه‌بیشه را نداشتیم تا اینکه در روز جنگل سوخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه ایلام، در تقویم ما هشتم مردادماه روز ملی جنگل نام گرفته است که به بهانه این روز مردم طبیعت دوست کشور به پاک‌سازی طبیعت می‌پردازند و جنگل‌ها را از زباله پاک می‌کنند، اما در چنین روزی که باید هوای جنگل را داشته باشیم متأسفانه با آتش‌سوزی جنگل‌های دینار کوه آبدانان در جنوب استان ایلام نه‌تنها هوای جنگل را نداشتیم بلکه هوای آن را آلوده کرده و ضربان قلب «شاه بیشه» را به تپش انداختیم و مهم‌ترین تفرجگاه مردم منطقه را با خاکستر یکسان کردیم.

آری...! ما انسان‌ها که خویش را محب طبیعت می‌دانیم در روز تولد جنگل، مرگ را به جنگل آوردیم. مرگی که نه‌تنها به بلوط‌هایمان رحم نکرد بلکه حیوانات و جانوران وحوشی همچون قوچ و میش، کبک و خرس قهوه‌ای و حتی پلنگ نادر ایرانی و خزندگان را نیست کرد.

انسان‌های بی‌فکری که لذت و خوشی یک‌لحظه را به ضرری جبران‌ناپذیر تبدیل کرده و جان درختی که در روایات ما همانند جان یک انسان است را به‌راحتی با یک جرقه‌ی آتش، می‌ستانند. برای پاسبانی از طبیعت چه کردیم؟ آیا جز این است که تنها هدیه ما به طبیعت، نابودی آن بوده است؟

برای نسل امروز ما صحبت کردن از خرس قهوه‌ای، پلنگ ایرانی، قوچ و میش و کبک‌های زیبای دینارکوه آبدانان همانند صحبت کردن از افسانه‌ای ناباور است.

«شاه بیشه» سوخت

در ساعات پایانی چهارشنبه‌شب و در ساعت 23، تنگه «شاه بیشه» دینار کوه آبدانان که مردم محلی آن را به‌عنوان بکرترین و زیباترین تفرجگاه طبیعی شهرستان می‌شناسند و علت نام‌گذاری آن نیز به همین علت بوده که هرروز مردم بر سفره زیبای طبیعت نشسته و لحظاتی شاد را در کنار خانواده خویش می‌گذارنند، شاه بیشه در آتش انسان‌نماها سوخت و آبدانان در غم از دست دادن شاه بیشه خون گریست و مردم طبیعت دوست شهرستان آبدانان غمدار غم آتش‌سوزی دینارکوه شدند.

پس از اعلام خبر آتش‌سوزی جنگل‌های تنگه شاه بیشه دینارکوه آبدانان در فضاهای مجازی شهرستان و در تماس با خبرنگاران و رسانه‌ای کردن این اتفاق، در همان لحظات اولیه آتش‌سوزی در ساعت 23، جمعی از مردم طبیعت دوست و سازمان‌های مردم‌نهاد به یاری خادمان طبیعت در اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست شتافتند تا شاه بیشه را از طعمه حریق نجات دهند.

صعب‌العبور بودن مسیر و نبود امکانات، شیب زیاد منطقه و وزش باد شدید، هرلحظه آتش را در نقاط بیشتری می‌گستراند تا اینکه با افزایش ناجیان طبیعت در صبح روز بعد پس از 9 ساعت جدل مردم با حریق منطقه، آتش‌سوزی به‌طور موقت مهار شد. چندساعتی از مهار آتش‌سوزی نگذشته بود که وزش باد شدید و افزایش دمای منطقه یک‌بار دیگر بر جان درختان بلوط افتاد و برای دومین بار، منطقه دچار حریق شد.

این اتفاقات در حالی بود که مسئولان ستاد بحران استان با هماهنگی ستاد بحران کشور و با رایزنی‌هایی که با سازمان جنگل‌های کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام‌شده بود، با استقرار بالگرد آب‌پاش و حریق آتش توسط آن موافقت شد و بالگرد از تهران عازم شهرستان آبدانان شد.

در همان لحظاتی که بالگرد در مسیر تهران به آبدانان بود، مردم خودجوش و طبیعت دوست شهرستان آبدانان، سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی، کارمندان ادارات و نهادهای دولتی، اقشار مختلف مردم و بسیجیان پایگاه‌های مقاومت در محل آتش‌سوزی حضور یافتند و با بیل و شاخ و برگ درختان، تا غروب روز پنج‌شنبه برای دومین بار آتش را به‌طور موقت مهار کردند.

ساعت 6 عصر، بالگرد مجهز به سیستم آب‌پاش به آبدانان آمد و پس از آماده‌سازی تجهیزات، از دریاچه مصنوعی سراب باغ آبدانان میزان 4 هزار لیتر آب را به محل آتش‌سوزی انتقال داد و برای اطفاء کامل حریق، عملیات اطفاء حریق را انجام داد. با توجه به اینکه هوا در حال تاریک شدن بود، بالگرد تنها توانست 8 هزار لیتر آب با دو سری عملیات اطفاء حریق به منطقه را انتقال داده و آتش‌سوزی برای دومین بار به‌طور وقت کنترل شد.

اقشار مختلف مردم به جهت احتمال آتش سوزی مجدد منطقه، شب را در منطقه گذراندند و به پاسبانی از این منطقه تا صبح بیدار بودند.

صبح روز بعد(جمعه) و پس از 30 ساعت از آتش‌سوزی اولیه منطقه، جنگل‌های دینارکوه آبدانان برای سومین بار طعمه آتش شد و در همین هنگام، با دو عملیات اطفاء حریق توسط بالگرد و پاشیدن 8 هزار لیتر آب توسط بالگرد و انتقال 150 نیروی تازه‌نفس با تجهیزات امدادی و بیل، برای سومین بار آتش‌سوزی منطقه مهار شد.

آماری که تکذیب شد

فرماندار آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا و در جواب سؤال آمار ضدونقیض آتش‌سوزی منطقه در برخی رسانه‌ها گفت: هرچند وسعت آتش‌سوزی در دینار کوه آبدانان حدود 100 هکتار می‌باشد، اما تنها 10 هکتار از جنگل‌های این منطقه در نقاط مختلف طعمه حریق شده بود که آمار آتش‌سوزی 150 هکتاری جنگل‌های منطق را تکذیب می‌کنم.

مجید عسگری افزود: بالگرد آب‌پاش که با هماهنگی ستاد بحران در منطقه حضور داشت که عصر پنج‌شنبه و روز جمعه با 6 بار عملیات اطفاء حریق و حمل بیش از 24 هزار لیتر آب و پاشیدن آن در نقاط مهم آتش‌سوزی و اعزام بیش از 150 نیروی تازه‌نفس به منطقه توسط بالگرد در حال حاضر آتش‌سوزی مهارشده است.

فرماندار آبدانان گفت: انتشار اخبار ضدونقیض آتش‌سوزی در رسانه‌ها و زیر سؤال بردن خدمات ستاد بحران و پرسنل خدوم منابع طبیعی و محیط‌زیست کار درستی نیست چراکه اگر تلاش و پیگیری‌های استاندار ایلام، ستاد بحران و مسئولین منابع طبیعی و آبخیزداری در استان و شهرستان نبود، بالگرد به منطقه اعزام نمی‌شد.

رئیس منابع طبیعی آبدانان هم اظهار کرد: شب گذشته برای جلوگیری از آتش‌سوزی دوباره جنگل‌های دینار کوه، تعداد 20 نگهبان همراه با تجهیزات، پرسنل اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست و سمن‌های شهرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی در منطقه مستقر هستند.

سوختن 4 هکتار درخت

یعقوب عزیزی همچنین با اشاره به وسعت آتش‌سوزی منطقه شاه بیشه در دینار کوه آبدانان در روزهای گذشته، افزود: حضور جهادی مردم، سمن‌های شهرستان و کارکنان ادارات مختلف شهرستان باعث جلوگیری آتش به دیگر مناطق شد و از وسعت 100 هکتاری منطقه‌ای که دچار حریق شده بود، در مجموع تنها 10 هکتار در نقاط مختلف این منطقه در آتش سوخت که 6 هکتار آن را علفزار و 4 هکتار آن را درختان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که برخی‌ها این آمار را بیش از 100 هکتار می‌دانند اما در پرسش خبرنگار ایسنا از کارشناسان منابع طبیعی، محیط‌زیست، جهاد کشاورزی که در منطقه حضور داشتند، آتش‌سوزی 100 هکتاری را رد کرده و حداکثر آتش‌سوزی را حدود 10 تا 25 هکتار عنوان کردند. هرچند این آمار از دید برخی از مردم نادرست است اما پس‌ازاین اتفاق ناگوار می‌توان با تجهیزات پیشرفته و نقشه‌های هوایی، مقدار دقیق‌تری از این آتش‌سوزی را اعلام کرد.

انتظار مردم از مسئولان

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در این خصوص گفت: تنها دو بالگرد اطفاء حریق در کشور وجود دارد که در آتش‌سوزی منطقه شاه بیشه دینار کوه، یکی از این دو بالگرد در منطقه حضور داشت.

اما آنچه مردم و مسئولان از دولت انتظار دارند، با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق جنگلی استان و نبود بالگرد در غرب کشور، نیاز است یکی از دو بالگرد آب‌پاش کشور در مناطق زاگرس نشین و یکی در مرکز کشور جهت اطفاء حریق رشته کوه البرز در فصل گرما و در زمان آتش‌سوزی استقرار داشته باشد.

گزارش از وحید حاجیان، خبرنگار ایسنا، منطقه ایلام

انتهای پیام

کد N906685

وبگردی