آفتاب

پوشش سقف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تغییر می‌کند

پوشش سقف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما تغییر می‌کند

بنا بر اعلام شرکت برق توکیو (تپکو)، روز جمعه عملیات برداشتن پوشش سقف ساختمان آسیب دیده راکتور شماره 1 نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، شرکت برق توکیو (تپکو)، مالک نیروگاه آسیب‌ دیده فوکوشیما اعلام کرده است که تاکنون 6 صفحه فلزی مربوط به پوشش سقف این راکتور را با استفاده از یک جرثقیل کنترل شونده از راه دور برداشته است. عرض هر یک از این صفحات فلزی 7 متر و طول آن 42 متر است.

به گزارش ایسنا، وقوع زلزله و سونامی در مارس 2011 باعث ورود مقادیر زیادی از آب دریا به داخل نیروگاه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن شد. در نهایت خرابی سیستم خنک کننده راکتور هسته‌ای این نیروگاه و گدازش آن باعث خروج و تشعشع مواد رادیواکتیو به بیرون شد که از آن زمان شرکت تپکو در تلاش است تا آب باقیمانده در این نیروگاه که آلوده به مقادیر قابل توجهی از مواد رادیواکتیو است را به صورت ایمن از این نیروگاه خارج کند.

در اکتبر 2011 این صفحات فلزی بر روی سقف راکتور آسیب دید و با هدف جلوگیری از تشعشع و پراکندگی مواد رادیواکتیو از داخل نیروگاه به بیرون نصب شد.

بنا بر اعلام شرکت (تپکو) هدف از برداشتن این صفحات فلزی از روی سقف راکتور شماره 1 فوکوشیما خارج کردن سوخت هسته‌ای باقیمانده از استخر محل نگهداری سوخت مصرف شده این نیروگاه است. قرار است این سوخت باقیمانده از طریق سقف نیروگاه خارج شود.

شرکت تپکو از اکتبر سال گذشته اجرای مقدمات این پروژه را آغاز کرد که شامل ایجاد حفره‌هایی در این صفحات فلزی بود.

پیش‌تر قرار بود پروژه برداشتن این صفحات فلزی در سقف نیروگاه از جولای گذشته آغاز شود اما به دلیل وجود مشکلی مربوط به دستگاه کنترل کننده چرخش هوا در نیروگاه و نیز مشکل به وجود آمده با جرثقیل به تعویق افتاد.

عملیات برداشتن سقف فلزی راکتور شماره 1 فوکوشیما قرار است که تا اواخر سال بعد نیز به طول انجامد.

پس از برداشتن سقف فلزی این راکتور، شرکت تپکو تجهیزات لازم برای کنترل انتقال سوخت از نیروگاه، نصب ماشین‌آلات و نیز ساخت یک سازه محافظ دیگر در اطراف نیروگاه برای جلوگیری از خروج مواد رادیواکتیو به بیرون را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

کد N906589

وبگردی