آفتاب
عفو بین‌الملل اعلام کرد؛

مسلمانان در آفریقای مرکزی به ترک دین‌شان وادار می‌شوند

مسلمانان در آفریقای مرکزی به ترک دین‌شان وادار می‌شوند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی با انتقاد از وضعیت نابسامان مسلمانان در آفریقای مرکزی از جامعه بین‌المللی برای بهبود وضعیت آنها درخواست کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد بسیاری از مسلمانان که پس از کشتارهای سال گذشته به نواحی غرب جمهوری آفریقای مرکزی باز می‌گردند تهدید شده و به تغییر دین‌شان مجبور می‌شوند.

پس از کودتای 2013 هزاران نفر در خشونت‌ها کشته و صدها هزار تن نفر از خانه‌هایشان آواره شده‌اند. اقدامات شورشیان «سلکا» با اقدامات تلافی‌جویانه گروه «آنتی-بالاکا» که از جمعیت اکثریت مسیحی منطقه هستند، موجی از خشونت را در منطقه به راه انداخته است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی با عنوان «هویت پاک شده: مسلمانان در مناطق پاکسازی شده از هویت در جمهوری آفریقای مرکزی» اعلام می‌کند مسلمانانی که به خانه‌هایشان پس از کشتارها و بی‌خانمانی‌های جمعی در طول سال 2014 به مناطق غربی این کشور بازگشته‌اند، توسط شبه‌نظامیان «آنتی- بالاکا» از تبلیغ و انجام امور مذهبی‌شان در عموم منع می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است که برخی از مسلمانان به زورو با تهدید به مرگ به مسیحیت روی آورده‌اند.

یک فرد 23 ساله که در گذشته مسلمان بوده است، در منطقه "سنگها-امبائره" به سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که آنها هیچ چاره‌ای جز حضور در کلیسای کاتولیک ندارند زیرا گروه «آنتی - بالاکا» قسم خورده‌اند که در صورت عدم انجام این کار آنها را خواهند کشت.

براساس اعلام این سازمان بین‌المللی، به غیر از مناطقی که مسلمانان می‌توانند تحت حمایت و حفاظت صلح‌بانان سازمان ملل زندگی کنند، دیگر مسلمانان به‌خصوص در نواحی غربی آفریقای مرکزی، هیچ‌گونه آزادی برای انجام امور مذهبی خود در عموم ندارند.

عبادت‌کنندگان به شدت از انجام امور مذهبی منع می‌شوند، نمی‌توانند لباس مراسم خود را آزادانه بپوشند یا اجازه داده نمی‌شود که مساجد خود را بازسازی کنند، تخمین زده می‌شود که 400 مسجد در سراسر کشور تخریب شده است.

یکی از مسلمانان در منطقه امبائیکی در جنوب غربی آفریقای مرکزی گفت: برای ما غیرقانونی است که عبادت کنیم. باید با پنهان‌کاری و بسیار سریع امور مذهبی خود را انجام دهیم. برپایی نماز جمعه غیرممکن است.

عفو بین‌الملل در این گزارش از دولت آفریقای مرکزی، ماموران سازمان ملل و جوامع بین‌المللی درخواست می‌کند که از تلاش‌های مسلمانان برای بازگشت به شهر و روستاهایشان در غرب این کشور حمایت کرده و با حضور نیروهای صلح‌بانان بر حمایت بهتر از آنها در برابر شبه‌نظامیان مسیحی «آنتی- بالاکا» کمک کنند.

انتهای پیام

کد N906539

وبگردی