آفتاب

اتهام‌زنی وکیل بیوه الکساندر لیتویننکو علیه پوتین

اتهام‌زنی وکیل بیوه الکساندر لیتویننکو علیه پوتین

وکیل بیوه الکساندر لیتویننکو مامور سابق کا.گ.ب که در سال 2006 که با سم پولونیوم در شهر لندن کشته شد، ولادیمیر پوتین را یک دیکتاتور بی‌کفایت خواند که شخصا دستور داد لیتویننکو را با این سم بکشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر لیتویننکو مامور سابق سازمان اطلاعاتی کا.گ.ب شوروی بود که در دوران ولادیمیر پوتین تبدیل به یکی از منتقدان کرملین شد.

وی در سال 2006 در سن 43 سالگی سه هفته بعد از آنکه یک فنجان چای آلوده به سم پولونیوم 210 را در هتل میلنیوم لندن نوشید، جان باخت.

مقام‌های انگلیس اظهار کردند که شواهد کافی برای محاکمه دو مظنون روس قتل لیتویننکو به نام‌های آندری لوگووی و دمیتری کووتان وجود دارد.

هر دو نفر این اتهام را رد کردند و کرملین نیز دست داشتن آنها در قتل را رد کرده و اعتبار تحقیقات مقامات انگلیس درباره مرگ لیتویننکو را زیر سوال برده است.

بن امرسون، وکیل مارینا همسر بیوه لیتویننکو در روز پایانی تحقیقات مقامات انگلیس که از ماه ژانویه آغاز شد به بیان چند دلیلی که به گفته وی مسئولیت روسیه در مرگ لیتویننکو را نشان می‌دهند، پرداخت.

امرسون تاکید کرد: سم پولونیوم یک سم کمیاب است که تقریبا به طور انحصاری در روسیه که سابقه ترورهای سیاسی دارد تولید می‌شود. همچنین امرسون گفت: لوگووی با مقام‌های فاسد کرملین ارتباط داشته و بعد از این قتل توانسته کمپین سیاسی خود را برای کسب نمایندگی پارلمان روسیه به راه بیاندازد.

همچنین وی و کووتان هیچ انگیزه شخصی برای کشتن لیتویننکو نداشتند. امرسون تاکید کرد: لیتویننکو که براساس تحقیقات انجام شده برای سرویس‌های امنیتی انگلیس فعالیت می‌کرده توانسته بود گزارش‌هایی ارزشمند برای شرکت‌های غربی تولید کند که پوتین و نزدیکانش را با باندهای تبهکاران مرتبط می‌ساخت.

وی عنوان کرد که این گزارش‌ها منجر شد که توافق‌هایی با این شرکت‌ها لغو شوند.

همچنین لیتویننکو بخشی از این گزارش‌ها را به لوگووی که به او به عنوان یک تاجر اعتماد داشت داده بود. امرسون گفت: اگر دولت روسیه مسئول این قتل است پس مسئول اصلی آن ولادیمیر پوتین است. او بوده که شخصا دستور به از بین بردن دشمنش که می‌خواسته دست او و همدستانش را رو کند داده است.

امرسون همچنین عنوان کرد: مدارک و شواهد علمی کووتان و لوگووی را به آثار به جا مانده از سم پولونیوم در شهر لندن مرتبط ساختند که نشان می‌دهند بی‌هیچ تردیدی آنها مسئول این قتل بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در آزمایش‌های به عمل آمده از سینک دستشویی اتاق پووتان در هتل میلنیوم نشان دهنده میزانی از سم پولونیوم بوده است که تنها با تماس مستقیم با ایزوتوپ‌های بسیار کمیاب قابل حصول بوده است.

وی با اشاره به پوتین گفت: اقدام پوتین در اعطای مدال افتخار به لوگووی درست در روزی که وی در ماه مارس در خصوص دست داشتن کووتان در این قتل به تیم تحقیق انگلیس گزارش داد، اقدامی فاحش از سوی یک دیکتاتور بی‌کفایت است که دچار روان پریشی شده است.

انتهای پیام

کد N906499

وبگردی