آفتاب

واشنگتن پست: آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان مطلع بود

واشنگتن پست: آمریکا از حضور ملا عمر در پاکستان مطلع بود

ایسنا نوشت:

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اعلام کرد، به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد "لئون پانتا"، رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوایل سال ۲۰۱۱ به رئیس جمهوری پاکستان گفته که آمریکا از حضور "ملا عمر"، سرکرده پیشین طالبان در شهر کراچی خبردار شده است.

مقام‌های دولت افغانستان اخیرا اعلام کردند که بر اساس اطلاعات آنها "ملا عمر"، در آوریل ۲۰۱۳ در پاکستان درگذشته است. "حسیب صدیقی"، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان نیز در همان روز گفت که ملا عمر در بیمارستانی در شهر کراچی به شکل مرموزی درگذشته است.

یک روز پس از آن، گروه طالبان نیز طی بیانیه ای خبر درگذشت سرکرده خود را تایید کرد اما گفت که او تا هنگام مرگ، هرگز افغانستان را ترک نکرد.

با این حال واشنگتن پست بر مبنای اسناد دیپلماتیکی که به دست آورده عنوان کرد که لئون پانتا در دیدار با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری وقت پاکستان به او گفته که آنها اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد ملا عمر در بیمارستان دانشگاه آغاخان در شهر کراچی، تحت درمان است.

به نوشته واشنگتن‌پست، پانتا این سخنان را در جریان سفر زرداری به آمریکا در ژانویه ۲۰۱۱ با او مطرح کرد.

این روزنامه بر مبنای سند دیگری نوشته است که ژنرال "داگلاس لوته"، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور افغانستان و عراق و دستیار رئیس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۰ به مقام‌های پاکستانی گفته بود با آن که پاکستان تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از پناه‌ گرفتن "تروریست‌ها" در خاک خود کرده اما رهبران ارشد شورای کویته، از جمله ملا عمر در مناطق میان کویته و کراچی ساکن هستند.

با این حال "ندیم هوتیانا"، سخنگوی سفارت پاکستان در واشنگتن گفت که مرگ ملا عمر در پاکستان و اطلاع مقام‌های پاکستانی از حضور او در این کشور "ادعایی بی‌اساس" است.

وی به واشنگتن پست گفت: اطلاعات واضحی در مورد زمان و مکان مرگ ملا عمر وجود ندارد و در بیانیه گروه طالبان نیز قاطعانه گفته شده که او هیچ وقت افغانستان را ترک نکرده است.

مقام‌های آمریکایی از اظهارنظر در رابطه با اسنادی که واشنگتن پست می‌گوید به آن دست یافته است، خودداری کرده‌اند.

52261

کد N906448

وبگردی