آفتاب
دبیر کمیته اعزام قاریان به حج تمتع:

توجه به شئونات و رفتار قرآنی برای قاریان در حج مهم است

توجه به شئونات و رفتار قرآنی برای قاریان در حج مهم است

دوره توجیهی - آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضای کاروان اعزامی، استادان و صاحب‌نظران قرآنی برگزار شد.

دوره توجیهی - آموزشی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اعضای کاروان اعزامی، استادان و صاحب‌نظران قرآنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعلی سرابی دبیر کمیته اعزام قاریان به حج تمتع با بیان این‌که «برای حل مشکلات جامعه اسلامی باید به معصومین (ع) متوسل شد» اظهار کرد: کاروان قرآنی با یک مأموریت ویژه و با ارزش و پربرکت به خانه وحی اعزام می‌شود و پرثواب‌ترین و پربرکت‌ترین کاری که اعضای کاروان می‌توانند انجام دهند، انجام احسن و مطلوب مأموریت است.

وی تصریح کرد: در این شرایط و مقطع زمانی این کاروان می‌تواند تبلور سمبل بازگشت به قرآن در جهان باشد و نشان دهنده ارادت مردم ما به قرآن است. فعالیت‌های تأثیرگذار این کاروان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در جامعه جهانی به همراه داشته باشد و می‌تواند راه را برای بازگشت جامعه اسلامی به قرآن باز کند.

دبیر کمیته اعزام قاریان به حج تمتع عنوان کرد: مشکل جامعه اسلامی این است که از قرآن دور شده و رعایت شئونات و تلبس به آداب قرآنی می‌تواند تأثیرگذار باشد و اگر در جایی نقطه ضعفی دیده می‌شود باید رفع شود. چرا که داشتن نقطه ضعف باعث می‌شود در کارکردهای سال‌های آتی ما تأثیرگذار باشد.

سرابی افزود: دلیل کاهش تعداد کاروان‌ها به خاطر محدودیت‌های بعثه است. تا جایی که در سال‌های گذشته تعداد کاروان‌ها از 100 کاروان به 20 کاروان رسیده است. ما از این موضوع خوشحال نیستیم چراکه این 20 نفر باید کار 100 نفر را انجام دهند. این‌که یک قاری در حدود 5 تا 6 بار تلاوت داشته باشد افتخاری برای کاروان است ولی در عین حال افراد باید راندمان کاری خود را بالا ببرند.

وی گفت: ما امسال در این کاروان توفیق داشته‌ایم که در خدمت استاد اطهری فرد و با همکاری بقیه اساتید باشیم و این اساتید باتجربه و خوش‌ سابقه‌ای هستند که راهنمایی‌های آنها می‌تواند راهگشا باشد و بایدها و نبایدها را برای مجموعه کاروان بیان می‌کند و مجموعه کاروان باید این آمادگی را داشته باشند که کاملاً در اختیار گروه قرار بگیرند.

دبیر کمیته اعزام قاریان به حج تمتع گفت: توجه به شئونات و رفتار قرآنی برای قاریان مهم است. آن هم نه تنها در این کاروان بلکه در تمامی عرصه‌ها توجه به شئونات قرآنی مهم است. چراکه جامعه قرآنی امروز یک جامعه شاخص و ممتاز است و رفتار آنها می‌تواند الگویی برای جوانان و کسانی باشد که می‌خواهند در عرصه فرهنگ و نشر ارزش‌های اسلامی کار کنند.

سرابی ادامه داد: مقام معظم رهبری عنایات ویژه‌ای را به جامعه قرآنی داشته و دارند و این خود می‌تواند تأثیر بسیار زیادی را در جامعه قرآنی داشته باشد و به همین دلیل است که جامعه قرآنی از جهت‌های مختلف باید در بالاترین شرایط باشد و از امتیازات اجتماعی نیز در بالاترین سطح برخوردار باشد.

وی یادآور شد: رعایت ظواهر اسلامی در جامعه قرآنی لازم است. چراکه آنچه که مردم می‌بینند ظاهر است وگرنه نمی‌توانند به باطن ما دسترسی داشته باشند. به همین دلیل است که قاری نباید هر لباسی را به تن کند و یا هر چیزی را بخورد.

دبیر کمیته اعزام قاریان به حج تمتع در ادامه با بیان این‌که «این کاروان اعزامی بیش از یک ماه در حج تمتع حضور دارند» گفت: توافقی که با بعثه داشته‌ایم بر این اساس است که دو گروه در تاریخ‌های 6 و 8 شهریور به مدینه اعزام خواهند شد و دو گروه هم در تاریخ‌های 12 و 14 شهریورماه به مکه معظمه اعزام می‌شوند.

در ادامه این نشست توجیهی و آموزشی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدموسوی شاهرودی، گفت: ایران امسال 61 درصد زائر به حج تمتع داشته است و بالاترین زائر که حدود 2 هزار نفر بوده‌اند در سال 66 بود که از سوی دولت عربستان مشکلاتی برای زائران ایرانی به وجود ‌آمد.

در ادامه میرزاجانی با بیان این‌که «تجربه اثبات کرده است که این دوران برای حج اولی‌ها خیلی مهم است» گفت: در این جلسات قاریان می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند و هماهنگی‌های خوبی صورت بگیرد و این هماهنگی‌ها برکاتی را به همراه دارد و باعث می‌شود که قاریان عزیز با آمادگی بیشتر و تصویر ذهنی شفاف‌تری در برنامه‌های مکه و مدینه حضور پیدا کنند.

وی گفت: امسال 20 نفر در کاروان قرآنی عضو هستند که 14 نفر اساتید و قاریان هستند، 1 نفر حافظ کل قرآن و یک گروه تواشیح 5 نفره را داریم و 13 نفر آنها حج اولی هستند و 7 نفر از قاریان که در مسابقات بین‌المللی رتبه کسب کردند حضور دارند و امیدواریم که این کاروان بتواند برنامه‌های کیفی خوبی را اجرا کند.

بر اساس این گزارش،‌ هر سال تعدادی از قاریان و حافظان به صورت کاروان قرآنی از سوی سازمان اوقاف و بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت به حج تمتع اعزام می‌شوند که امروز برنامه توجیهی آموزشی کاروان 20 نفره که از بین نفرات برتر مسابقات قرآنی حفظ و قرائت و آزمون اعزامی به حج تمتع انتخاب شده‌اند، برگزار شد.

انتهای پیام

کد N906399

وبگردی