آفتاب
رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه تحلیل کرد:

تغییر ستونهای قدرت در خاورمیانه/ معمار آتی منطقه کیست

تغییر ستونهای قدرت در خاورمیانه/ معمار آتی منطقه کیست

رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه در تحلیلی با اشاره به وضعیت موجود در خاوورماینه عنوان داشته که «پایه های» سنتی موجود در منطقه جابجا شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نویسنده این مقاله «فئودور لوکیانوف» رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه است. وی در این مقاله که در روزنامه روسیسکایا منتشر کرده است ابتدا به اختصار حوادث اخیر در خاورمیانه را به این شکل می آورد: بشار اسد اعتراف کرد که دولت سوریه مجبور است در دفاع از مناطق کلیدی کشور تمرکز کرده و به علت کمبود نظامیان از برخی قسمت های کشور عقب نشینی کند.

در ادامه این تحلیل که در سایت دکتر «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه، منتشر شده آمده است: حزب کارگران کردستان (پ ک ک) پایان آتش بس با ترکیه را اعلام کرد که این پاسخ به ضربات هوایی به نیروهای کردی در خاک عراق است. این نیروها با آنکارا مقابله کرده و همزمان با داعش می جنگند. داعش خود را مسئول عمل تروریستی خونین در یک شهر ترکی هم مرز با سوریه اعلام کرده است.

عربستان سعودی بدون موفقیت بزرگ ولی با ویرانه های قابل توجه به عملیات جنگی علیه حوثی ها در یمن ادامه می دهد و مصر رسماً اعلام کرده است که با شبه نظامیان شبه جزیره سینا در حالت جنگ به سر می برد.

تنها خبر خوب از این منطقه، ادامه شادی از موفقیت مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران است که یکی از علل این موفقیت، تشدید وخامت اوضاع در منطقه پیرامون ایران است. دولت ایالات متحده با مشاهده ناکامی سیاست چهل ساله واشنگتن در منطقه، مجبور شد به رفع بن بست از روابط با ایران تن دهد.

در این شرایط ایران پایدار ترین کشور منطقه است که شاید برخی پایتخت های منطقه ای از این وضع ناراضی باشند. بی ثباتی منطقه به نفع داعش است ولی شرکت کنندگان در سیاست منطقه ای از خطر داعش برداشت های متفاوتی دارند و به همین علت شیوه عمل آنها در این زمینه نیز یکسان نیست.

نویسنده در ادامه یادآوری می کند که در تاریخ معاصر فقط دو ائتلاف واقعی بین المللی برای وادار کردن صدام حسین به ترک کویت در سال ۱۹۹۱ و ده سال بعد برای حمایت از حمله آمریکا به افغانستان تشکیل شده اند. هر دو مورد پیشین روشن بودند ولی پدیده داعش اینقدر پیچیده است که کسی برای مقابله با آن نسخه آماده ای ندارد.

در واقع خاورمیانه ای که در قرن ۲۰ طراحی و ساخته شد، از بین می رود و باید از نو ساخته شود ولی معلوم نیست چه کسی معمار آن خواهد شد. در گذشته قدرت های استعماری و سپس ایالات متحده و اتحاد شوروی این نقش را ایفا می کردند.

نویسنده در پایان از کشور های جهان به درک ابعاد چالش های جدید و کنار گذاشتن منطق مبارزه بی پایان در راه نفوذ دعوت می کند.

کد N906398

وبگردی