آفتاب
سفیر ایران در رم در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح کرد

سفر هم‌زمان دو وزیر ایتالیایی به تهران بیانگر حمایت سیاسی از توسعه رابطه با ایران

سفر هم‌زمان دو وزیر ایتالیایی به تهران بیانگر حمایت سیاسی از توسعه رابطه با ایران

سفیر کشورمان در ایتالیا بر این باور است که سرمایه‌گذاران خارجی با وجود فضای سیاسی موجود و چراغ سبزی که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کشورمان به وجود آمده است برای تصمیم‌گیری نهایی به چیزی بیشتر از فضای مثبت نیاز دارند.

جهانبخش مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به سفر آتی جنتیلونی وزیر امور خارجه و فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا که قرار است در راس هیاتی تاثیرگذار وارد تهران شوند این افراد را از مهمترین فعالان حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی، مالی، بانکی، بیمه ای و انرژی این کشور دانست.

وی تاکید کرد: حضور وزیر امور خارجه و وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در قالب یک هیات، بیانگر حمایت سیاسی دولت ایتالیا از توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

مدیریت صحیح، جذب فن‌آوری در کنار روابط عادی تجاری را محقق می‌سازد

مظفری در رابطه با حوزه‌های مورد نیاز ایران که قرار است ایتالیا در آنها سرمایه‌گذاری کند، گفت: چند حوزه مهم مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران نظیر انرژی ، صنایع مرتبط نیروگاهی، خودروسازی، راه آهن و سیستمهای کنترل ناوبری ریلی، فولاد سازی ، صنایع کشاورزی و غذایی و... دارای توانی قابل قبول در سطح اتحادیه اروپا و حتی جهانی است که این مهم با توجه به رویکرد اخیر مسئولان سیاسی و اقتصادی این کشور و در صورت مدیریت صحیح می تواند یکی از اصول اعلام شده دولت جمهوری اسلامی ایران یعنی جذب فن‌آوری در کنار روابط عادی تجاری در دوره پس از تحریم را محقق سازد.

وی با اشاره به قابلیت‌های ایتالیا برای سرمایه گذاری در کشورمان تاکید کرد: این کشور در حوزه صنایع کوچک و متوسط حرفهای زیادی برای گفتن داشته و می تواند در صورت برنامه ریزی صحیح و هدفمند، تامین کننده نیازها و پرکننده خانه های خالی بخش های مختلف صنعت و معدن جمهوری اسلامی ایران در هر دو حوزه جذب سرمایه خارجی برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی و نیز جذب فن‌آوریهای پیشرفته جهت کاهش هزینه های تولید و ارتقای استانداردهای تولید داخلی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

سفیر کشورمان در ایتالیا ادامه داد: به هنگام بررسی موضوع جذب سرمایه خارجی مطالعه و بررسی هر دو سوی تبادل سرمایه یعنی وضعیت کشور سرمایه‌گذار و شرایط کشور سرمایه‌پذیر بسیار حائز اهمیت است. با نامناسب شدن شرایط سرمایه گذاری در اروپا ، بسیاری از فعالان اقتصادی کوچک و متوسط درصدد یافتن فرصتهای سودآور سرمایه خارجی در خارج از حوزه این قاره هستند .

بسترهای مناسب سرمایه گذاری در ایران در انتظار آماده‌سازی زمینه‌های داخلی

وی فضای ایجاد شده پس از نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو 1+5 را به منزله علامت مثبت به ایتالیا و اروپا دانست و افزود: ایران و فرصت‌های اقتصادی آن بستری مناسب برای سرمایه گذاری با سودآوری قابل قبول است. البته نباید از نظر دور داشت که انتظار از سرمایه‌گذاران خارجی به تصمیم گیری نهایی در خصوص سرمایه گذاری در ایران صرفا با اتکا به فضای سیاسی ایجاد شده انتظاری غیر واقعی است. باید زمینه های داخلی آماده شود.

مظفری گفت: همچنین لازم است پروژه‌های کوچک و متوسط ایران در داخل زنجیره‌های اقتصادی و صنعتی بزرگ تعریف شده و دستگاه‌های فعال در این حوزه هر یک با نشاط و انگیزه لازم زمینه جذب سرمایه خارجی از مرحله دعوت تا پایان مراحل انجام سرمایه گذاری را فراهم آورند.

روابط ایران و ایتالیا در گرو بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده

سفیر کشورمان در ایتالیا تاکید کرد: آینده روابط ایران و ایتالیا کاملا وابسته به چگونگی بهره‌گیری از فرصت ایجاد شده کنونی است. اقتصاد ایتالیا و ایران ظرفیت تبدیل نمودن ایتالیا به شریک نخست ایران در حوزه اروپا و یکی از چهار شریک نخست اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی را دارد بویژه اینکه شرایط نسبت به دوره پیش از آغاز تحریمها کاملا تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمانی به سمت آرامش و ثبات توسعه جهشی اقتصادی حرکت می‌کند که منطقه خاورمیانه دستخوش تحولات و بی‌ثباتی‌های فراوان است، خاطرنشان کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی در حال تبدیل شدن به یکی از بی رقیب‌ترین شرکای اقتصادی اروپا در منطقه خاورمیانه است و کشورهایی مانند ایتالیا با توجه به پیشینه روابط دوستانه و ارتباطات مثبت در بخشهای مختلف سیاسی، فرهنگی و بین المللی، امکان توسعه سریع سطح مناسبات اقتصادی با ایران و کاهش مشکلات اقتصادی خود از این طریق را دارند.

سفیر کشورمان در رم تاکید کرد: اگر بتوان با مدیریت صحیح خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی اولویت دادن به جذب فن‌آوری و سرمایه برای توسعه روابط اقتصادی خارجی را در سطح خرد تعریف کرد، در آن صورت می‌توان چشم انداز کاملا روشنی را پیش روی روابط دوجانبه ایران و ایتالیا ترسیم کرد علاوه بر این فراموش نمی‌کنیم که ایتالیا در دوره تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رفتار توام با متانتی را در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است و این امر در جهت دهی به آینده روابط موثر خواهد بود.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: آزاده تهرانی

انتهای پیام

کد N906349

وبگردی