آفتاب

رئیس‌جمهوری اوگاندا همچنان به دنبال باقی ماندن در قدرت

رئیس‌جمهوری اوگاندا همچنان به دنبال باقی ماندن در قدرت

رئیس جمهوری اوگاندا با اعلام کاندیداتوری مجدد برای تداوم سمت 30 ساله‌اش تاکید کرد، کشورش به او برای تداوم توسعه اقتصادی‌اش نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "یووری موسونی"، رئیس جمهور اوگاندا که در سال 1986 و پیش از پیروزی در انتخابات سال 1996 قدرت را به زور به دست گرفت در این باره گفت، او به دوره دیگری برای پیشرفت کشور فقیرش نیاز دارد. او پیش از این سه بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.

این در حالی است که موسونی متحد امنیتی کلیدی برای غرب محسوب می‌شود و اولین رئیس جمهور آفریقایی است که نیروهای صلح بان خود را برای حمایت از دولت در مقابل شبه نظامیان به کشور مالی اعزام کرد.

وی ولی این بار انتظار می‌رود که با "کیزا باسیجی"، رهبر اپوزیسیون این کشور درگیر شود چرا که براساس فضای فعلی اوگاندا تمایل عمومی نسبت به این رهبر مخالفان بیشتر است.

اعلام کاندیداتوری موسونی اما به ماه‌ها گمانه زنی درباره برنامه سیاسی او در میان فشارهای موجود خاتمه داد این در حالی است که نخست وزیر دولت وی نیز اعلام کرده به عنوان نماینده مستقل یا از حزبی دیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد.

روز گذشته مدت کوتاهی پس از اعلام کاندیداتوری موسونی، نخست وزیر اوگاندا اعلام کرد که حزب حاکم، غیردموکراتیک بوده و مقامات ارشد به شدت تلاش کرده‌اند تا عطش ریاست جمهوری وی را کاهش دهند.

با وجود اینکه موسونی هنوز در بخش‌هایی از مناطق روستایی اوگاندا محبوبیت دارد، رهبران اپوزیسیون وی را به عنوان یک دموکرات نمی‌شناسند و برخی از او به عنوان دیکتاتوری شبیه حاکم پیشین اوگاندا یاد می‌کنند.

انتخابات اوگاندا قرار است در ماه مه سال آینده میلادی برگزار شود و این در حالی است که این کشور از زمان استقلال آن از انگلیس در سال 1962 انتقال صلح آمیز قدرت را تجربه نکرده است.

انتهای پیام

کد N906315

وبگردی