آفتاب
بر اساس تازه‌ترین تحقیق نهادهای امنیتی آمریکا؛

"داعش ضعیف‌تر از یک سال قبل نشده است"

"داعش ضعیف‌تر از یک سال قبل نشده است"

بر اساس آخرین تحقیقات نهادهای امنیتی آمریکا، گروه داعش نسبت به یک سال قبل تضعیف نشده است. این گروه پس از حملات آمریکا، نه افراد قابل توجهی را از دست داده و نه درآمدش نسبت به سال قبل کمتر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نهادهای امنیتی آمریکا تحلیلی را درباره وضعیت کنونی گروه تروریستی داعش و نیروهای آن و نیز قدرتی که در مناطق تحت کنترلش دارد انجام داده‌اند. بر اساس این تحلیل که آسوشیتدپرس نتایج آن را منتشر کرده، قدرت این گروه آنگونه که تصور می‌شود کمتر از یک سال قبل نشده است.

این در حالی است که در طول یک سال گذشته ایالات متحده آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار صرف مبارزه با داعش کرده‌ و هزاران تن از نیروهای این گروه شبه نظامی را کشته‌اند.

بر اساس این تحلیل، ائتلاف جهانی علیه این گروه موفق شده از تجزیه عراق جلوگیری کند و نیروهای آن در شمال سوریه را در فشار قرار دهد. اما جمع‌بندی محاسبات این نهادهای امنیتی از توان کنونی داعش نشان می‌دهد که این گروه همچنان یک ارتش تندروست که جای خالی جنگجویان از دست رفته‌اش را با "جهادگرایان" خارجی پر می‌کند. گذشته از این، گروه داعش موفق شده تا تشکیلات تروریستی‌اش را در میان کشورهای دیگر از جمله لیبی، مصر و افغانستان گسترش دهد.

به گزارش دویچه‌وله، ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در حقیقت خلاف اظهارات خوش‌بینانه ژنرال جان آلن، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در ائتلاف جهانی علیه داعش است. وی هفته گذشته گفته بود: «داعش شکست خورده است.»

یکی از اعضای وزارت دفاع آمریکا اما در مقابل به آسوشیتدپرس گفته است: «ما کاهش معناداری در تعداد جنگجویان داعش مشاهده نمی‌کنیم.» نهادهای امنیتی آمریکا شمار کنونی نیروهای داعش را بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر تخمین زده‌اند و این دقیقا همان تعدادی است که در ماه اوت سال گذشته نیز اعلام شده بود.

سایه‌ سنگین داعش بر زندگی مردم موصل

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ بود که نیروهای داعش موصل را تصرف کردند. این تصویر در یکی از ویدئوهای تبلیغاتی داعش که در آن زمان منتشر شد، دیده می‌شد. داعش با این تصویر تبلیغاتی قصد داشت شادی مردم را از رسیدن آنان به موصل نشان دهد. اینکه چه شماری از مردم موصل طرفدار داعش هستند، نامشخص است، اما واقعیت نیز این است که منتقدان داعش به خاطر حفظ جان خود ترجیح می‌هند که سکوت کنند.

تحلیلگران، از رفتار "مردد" دولت آمریکا در برابر داعش انتقاد می‌کنند چرا که باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور به نیروی زمینی آمریکا اجازه نداده تا با شبه‌نظامیان در نبرد با داعش همکاری کرده و حملات هوایی را از زمین حمایت کنند. با این روش بیرون کشیدن نیروهای این گروه تروریستی از میان کوه‌های بلند ممکن است ده‌ها سال طول بکشد.

بر اساس نتایج این تحقیق و نیز پژوهش‌های موسسه تحقیقات امنیتی و دفاعی "آی‌اچ‌اس"، داعش در نیمه اول سال ۲۰۱۵ حدود ۹ درصد از مناطق تحت تصرفش را از دست داده است. این گروه تروریستی همچنین قدرت برانگیزاننده اولیه‌اش را که در سال ۲۰۱۴ میلادی داشت نیز تا حدی از دست داده؛ قدرتی که برای فرا خواندن نیروهای جدید تا حدی لازم است. این اتفاق بیش از همه در شمال سوریه و در مناطقی که توسط شبه‌نظامیان کرد آزاد شده، روی داده است.

در عراق اما این گروه افراطی موفقیت‌هایی داشته است؛ از جمله اینکه توانسته شهر بزرگ رمادی را تصرف کند و تاکنون نیز تحت سلطه خود نگه دارد. به نظر سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، از آنجا که دولت عراق تلاشی برای همراه کردن سنی‌های عراق در این نبرد نمی‌کند داعش می‌تواند در آنجا همچنان برجا بماند.

پس از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به سرپرستی آمریکا علیه مواضع داعش، شبه‌نظامیان این گروه تاکتیک خود را تغییر دادند؛ آنها دیگر در ستون‌های بزرگ نظامی نقل مکان نمی‌کنند بلکه زنان و کودکان را به عنوان سپر دفاعی خود به کار می‌گیرند.

علاوه بر اینها داعش به شدت از نیروهای محلی برای جاسوسی و شنود استفاده می‌کند تا جلوی عملیات نیروهای امنیتی آمریکا را بگیرد.

درآمد این گروه نیز بر اساس این تحقیق کاهش چشمگیری نداشته است. بنا بر جدیدترین گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، داعش در عرض یک سال ۵۰۰ میلیون دلار از فروش نفت درآمد داشته است. این تشکیلات تروریستی همچنین یک میلیارد دلار از بانک‌های مناطق تحت اشغال خود به غنیمت گرفته است.

انتهای پیام

کد N906255

وبگردی