آفتاب

ملا اختر منصور؛ وارث عمل‌گرای رهبری طالبان

ملا اختر منصور؛ وارث عمل‌گرای رهبری طالبان

در پی تایید مرگ ملاعمر که از زمان جنگ داخلی در دهه 90 میلادی رهبری طالبان افغانستان را بر عهده داشت، ملا اختر منصور که سابقاً معاون وی بود و به عنوان چهره‌ای عمل‌گرا و طرفدار صلح شناخته می‌شود، جای وی را گرفت.

در پی تایید مرگ ملاعمر که از زمان جنگ داخلی در دهه 90 میلادی رهبری طالبان افغانستان را بر عهده داشت، ملا اختر منصور که سابقاً معاون وی بود و به عنوان چهره‌ای عمل‌گرا و طرفدار صلح شناخته می‌شود، جای وی را گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیشن، برخی از اعضای ارشد طالبان با انتصاب ملا اختر محمد منصور به عنوان جانشین ملامحمد عمر، رهبر سابق طالبان مخالف هستند.

بر اساس بیانیه طالبان در رسانه‌ها، منصور به عنوان رهبر جدید طالبان انتخاب شده است و این انتصاب پس از آن انجام شد که دولت افغانستان و نیز طالبان مرگ ملاعمر در سال 2013 را تایید کردند.

رهبر جدید طالبان افغانستان که سابقاً معاون ملاعمر بود، به عنوان چهره‌ای میانه‌رو شناخته می‌شود که موافق مذاکرات صلح با دولت افغانستان است اما رهبری وی در حال حاضر با چالش‌هایی مواجه است. برای برخی، منصور گزینه اصلی جانشینی ملاعمر یک چشم بود که طالبان را از دوران بروز هرج و مرج در دوران جنگ داخلی در دهه 1990 رهبری کرد.

وی احتمالاً در اوایل دهه 60 میلادی در ولایت قندهار در جنوب افغانستان متولد شده است و از همان دوران جنگ داخلی بخشی از جنبش بوده و از سال 2013 به طور موثر در این گروه فعالیت کرده است.

ملا منصور هم همانند ملاعمر از حضور در انظار عمومی امتناع می‌کند. چند عکسی که از وی در دسترس است وی را مردی چهار شانه با ریش سیاه و دستار نشان می‌دهد که در واقع مشخصه اعضای ارشد طالبان است. دورانی از زندگی منصور در پاکستان گذشته است؛ درست همانند میلیون‌ها تن از افغان‌ها که از دست اشغال شوروی گریخته‌ بودند.

بر اساس گزارش‌ها، وی با آژانس اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) در ارتباط بوده است. این سازمان در دهه 1990 از طالبان حمایت کرد و حتی اکنون نیز به تحریک فعالیت‌های شبه‌نظامی‌گری متهم می‌شود.

ملامنصور در دوران حکومت طالبان وزیر هوانوردی مدنی بود که از 1996 تا زمان حمله آمریکایی‌ها در سال 2001 حکومت کرد و پس از آن ملامنصور مجدداً به پاکستان گریخت.

به گفته مقام‌ها و شبه‌نظامیان، ملامنصور مرد عمل‌گرایی است که به شدت از ادامه مذاکرات با طالبان با هدف پایان دادن به 14 سال جنگ خونین حمایت می‌کند. رهبر جدید طالبان توانایی خود را در تعامل با رده‌های مختلف جنبش طالبان از جمله شورای کویته، دفترسیاسی در قطر و فرماندهان عملیاتی در افغانستان نشان داده است.

ملاعمر پسر 26 ساله‌ای به نام ملایعقوب دارد که برای تصدی رهبری طالبان بسیار جوان است اما بسیاری از فرماندهان وی را برای رهبری قبول دارند.

این فرماندهان ارشد معتقدند که ملامنصور آنها را برای بیش از یکسال درباره مرگ ملاعمر فریب داده است و در روند انتخاب جانشین با خشونت برخورد کرده است.

انتهای پیام

کد N906164

وبگردی