آفتاب
اصرار آلمان برای احیای شورای روسیه ـ ناتو نشانه چیست؟

دنده معکوس مرکل در «پوتین گراد»!

دنده معکوس مرکل در «پوتین گراد»!

شورای ناتو ـ روسیه در سال ۲۰۰۲ میلادی تشکیل شد و جلسات آن تا سال ۲۰۱۴ میلادی ادامه داشت اما با وقوع و تشدید بحران اوکراین،این شورا تعطیل شد و فعالیت آن به حالت تعلیق در آمد.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: مقامات آلمانی اخیرا به صورت رسمی خواستار احیای شورای روابط روسیه ـ ناتو شده و نسبت به مواضع منفی برخی اعضای ناتو نسبت به احیای دوباره این شورا ابراز تاسف کرده اند! این رویکرد آلمانی ها با توجه به رویکرد خاص مرکل در قبال بحران اوکراین قابل توجه است.

«مارتین اردمان» نماینده  آلمان در سازمان ناتو در سخنانی تاکید کرده است که برلین از فعالیت مجدد شورای ناتو ـ روسیه حمایت می کند.

شورای ناتو ـ روسیه در سال ۲۰۰۲ میلادی تشکیل شد و جلسات آن تا سال ۲۰۱۴ میلادی ادامه داشت اما با وقوع و تشدید بحران اوکراین، این شورا تعطیل شد و فعالیت آن به حالت تعلیق در آمد.

از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون «آنگلا مرکل»  نقش موثری در حل بحران اوکراین ایفا نکرده و حتی با دفاع از استقرار نیروهای ویژه و دائمی ناتو در شرق اروپا منجر به خشم و عصبانیت مقامات کاخ کرملین گردیده است.  

با این حال حضور سوسیال دموکرات هایی مانند «اشتاین مایر» و «زیگمار گابریل» در کابینه ائتلافی مرکل سبب شده است تا حرکت تقابلی مرکل و روسیه تاحد زیادی کند شود. حال به نظر می رسد مرکل خود نیز قدرت ادامه بازی سلبی خود در قبال کرملین را از دست داده است.

اصرار آلمان مبنی بر تشکیل دوباره شورای ناتو ـ روسیه به نوعی نماد عقب نشینی مرکل از راهبردی بازدارنده خود در قبال مسکو محسوب می شود. موضوعی که از سوی تحلیلگران مسائل استراتژیک و امنیتی در اروپا پنهان نخواهد ماند.

کد N905789

وبگردی