آفتاب

درخواست اوباما از حامیانش برای فشار بر کنگره در حمایت از توافق هسته‌ای

درخواست اوباما از حامیانش برای فشار بر کنگره در حمایت از توافق هسته‌ای

رئیس‌جمهور آمریکا از حامیان خود خواست تا صدای پشتیبانی‌شان از توافق هسته‌ای را به گوش نمایندگان کنگره برسانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی با اعضای سازمان‌هایی که در پیروزی او در انتخابات نقش مهمی داشتند در تلاش برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از حامیان خود در سراسر کشور خواست تا کنگره را برای پشتیبانی از این توافق تحت فشار قرار دهند.

اوباما در این کنفرانس تلفنی که از سوی کاخ سفید برنامه‌ریزی شده بود از حامیانش خواست در این زمینه فعال‌تر، با صدایی رساتر، موثرتر و آگاه‌تر عمل کنند.

وی بر خلاف این که ایران بارها تاکید کرده سلاح هسته ای در دکترین دفاعی‌اش هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت، با اشاره به توافق هسته‌ای که ایران و گروه 1+5 در 14 ژوئیه در وین به آن دست یافتند تأکید کرد که این توافق خوب است که باید به آن افتخار کنیم و ایران تحت این توافق به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: بسیاری از منتقدان توافق هسته‌ای افرادی هستند که با هر توافقی با ایران مخالفند، در حالی ‌که اغلب رهبران جهان از این توافق حمایت می‌کنند که شامل رژیم بازرسی‌هایی است که حتی اگر ایران بخواهد توافق را نقض کند آن را کشف خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ‌آنها، همان نیروهایی که ما را درگیر جنگ عراق کردند، در غیبت‌مان بار دیگر ما را در سر یک درگیری نظامی بالقوه قرار خواهند داد. اما صدای مخالفان جنگ عراق زمانی بلند شد که دیر شده بود اما اکنون شما رئیس جمهوری در کاخ سفید دارید که در کنار شماست.

وی با بیان این‌که لابی مخالفت با توافق هسته‌ای قوی، متمول و مصمم است، گفت: آنها فقط 20 میلیون دلار صرف پخش آگهی‌های تلویزیونی در آمریکا برای مخالفت با این توافق کرده‌اند. در حال حاضر همان ستون‌نویس‌ها و مقامات دولتی پیشین که مسئول کشاندن پای آمریکا به جنگ عراق بودند به مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران برخاسته‌اند.

اوباما افزود: اگر حامیان این توافق در مدت زمان تعطیلات تابستانی کنگره صدای خود را با تکیه بر حقایق و نتایج مثبت توافق هسته‌ای بلند نکنند، این فرصت از دست خواهد رفت چون مخالفان پیش از این کنگره را تحت فشار قرار داده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا هشدار داد: رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 احتمال استفاده از اقدام نظامی علیه ایران را ایجاد خواهد کرد. اگر برای جلوگیری از دستیابی ایران به توافق هسته‌ای ناچار به اقدام شویم به قدری در جامعه جهانی منزوی خواهیم شد که از این پس اعتباری برای عقد قرارداد نخواهیم داشت.

اوباما در این کنفرانس تلفنی در واکنش به یکی از خواسته‌های مخالفان مبنی بر برچیده شدن کامل تأسیسات هسته‌ای ایران گفت که در دنیای واقعی، ایران هیچ‌گاه با برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای خود موافقت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، اگر مخالفان توافق در کنگره به توافق جامع هسته‌ای با ایران رأی منفی بدهند رئیس جمهور آمریکا همانگونه که پیش از این هشدار داده بود آن را وتو خواهد کرد. در این صورت مخالفان برای خنثی کردن وتوی رئیس جمهور به دو سوم آراء کنگره نیاز دارند. برخی کارشناسان بر این باورند که خنثی کردن وتوی اوباما تقریباً محال است. اما کاخ سفید تلاش می‌کند طی هفته‌های باقیمانده تا پایان مهلت 60 روزه کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای، فضایی ایجاد کند که نیازی به وتو کردن مخالفت قانون‌گذاران با توافق نباشد.

انتهای پیام

کد N905470

وبگردی