آفتاب
آیت‌الله معلمی:

کیفیت تحصیل طلاب کاهش یافته است/ لزوم نگاه تخصصی به دروس حوزه

کیفیت تحصیل طلاب کاهش یافته است/ لزوم نگاه تخصصی به دروس حوزه

مدرس دروس خارج حوزه عملیه مشهد معقتد است که کیفیت تحصیلی طلاب علوم دینی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله معلمی با بیان این مطلب كه مسائل مستحدثه در حوزه ها مطرح شده و پیرامون آن بحث هم می شود، گفت: این مسائل چون كم است و گاهی در طول زمان اتفاق می افتد، علما هم كمتر به آنها پرداخته اند. به عنوان مثال بانكداری امروز در حوزه ها مورد بحث قرار می گیرد در حالی كه سابق می گفتند، حرام است و كاری هم انجام نمی شد. امروز اوضاع فرق كرده و چون حكومت به بانک ها مجوز می دهد، بر روی آن كار می كنند.

این استاد حوزه علمیه در ارزیابی وضعیت امروز حوزه های علمیه نسبت به گذشته بیان كرد: از یک جهت اگر نگاه كنیم می بینیم كه اوضاع بهتر شده است. از نظر امكانات خیلی شرایط خوب است و طلاب مشكلات گذشته را ندارند.

وی با بیان اینکه در گذشته اگر كسی ملّا و فاضل می شد، نمی دانست چه كاری باید انجام دهد، و علمش را كجا برای مردم بیان كند، افزود: اگر از جهت تعمق در مسائل نگاه كنیم كیفیت كار اندكی نسبت به گذشته پایین آمده است.

آیت‌الله معلمی افزود: شاید یكی از عوامل مهم آن، گرفتاری های زندگی باشد كه در عصر ما بیشتر شده است. در گذشته مردم ساده زندگی می كردند و قناعت داشتند و تمام همّ و غمّ یک طلبه خواندن درسش بود، اما متاسفانه امروز این گونه نیست.

این استاد درس خارج با تاكید بر اینكه باید به دروس حوزه تخصصی نگاه كرد، اظهار داشت: باید ببینیم ذوق طلبه در كجاست و او را به همان سمت سوق دهیم. اگر این اتفاق افتاد، آن زمان ما در رشته های مختلف متخصصان زیادی خواهیم داشت كه می توانند موجب ارتقای سطح علمی حوزه ها شوند. البته گاهی هم طلبه بدون اینكه زمینه برایش آماده باشد تلاش كرده و خودش را به درجات علمی بالا می رساند اما در هر حال وظیفه حوزه های علمیه فراهم كردن بستر مناسب جهت رشد و شكوفایی طلاب است.

کد N905343

وبگردی