آفتاب
وزیر خارجه ایتالیا:

رم متعهد به حمایت از لبنان و تونس است

رم متعهد به حمایت از لبنان و تونس است

«پائولو جنتلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا اعلام کرد کشورش به حمایت از تونس و لبنان در برابر آنچه که «تهدید فرو غلتیدن در بی ثباتی» نامید، متعهد است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، پائولو جنتلونی در نشستی که کمیته روابط خارجه و دفاع مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایتالیا پیرامون سیاست خارجه این کشور برگزار کرده بود، بر تداوم حمایت های رم از تونس و لبنان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه ایتالیا به لبنان در زمینه حل و فصل مشکلات و خروج از بن بست سیاسی کمک کند، افزود: نبود رئیس جمهور در این کشور باعث شکنندگی اوضاع داخلی و مداخله طرف های خارجی در آن می شود.

نمایندگان پارلمان لبنان از زمان اتمام دوره ریاست میشل سلیمان در ۲۵ ماه می ۲۰۱۴ تلاش می کنند رئیس جمهور جدید انتخاب کنند ولی تلاش آنها در این زمینه بی نتیجه مانده است.

 جنتلونی بر ضرورت از بین بردن رکود سیاسی در لبنان تاکید کرد و گفت: برای ما اولویت دیگری در جنوب لبنان وجود دارد؛ جایی که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل تحت فرماندهی نظامی ایتالیا مستقر هستند.

وزیر خارجه ایتالیا ادامه داد: به نظر می رسد علی رغم تنشی که در ماه های اخیر میان اسرائیل و حزب الله به وجود آمد، شرایط آرام است.

وی در مورد شرایط تونس نیز گفت: حملات اخیر ضربه محکمی به اقتصاد د این کشور زد و به نظر می رسد ضعف اقتصادی باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری به ویژه در میان قشر جوان شده و باعث افزایش حملات تروریستی می شود.

این مقام ایتالیایی یادآور شد: یک گروه تروریستی تحت عنوان «انصار الشریعه» بعد از ممنوع شدن فعالیت هایش در تونس، حملات تروریستی خود را از لیبی شروع کرده است، از این رو حمایت از روند کنترل مرزهای تونس و لیبی مسئله مهمی است.

در همین راستا «اورسلولان فون در لاین» وزیر دفاع آلمان با بیان این که کشورش حمایت از تونس را جزو تعهدات خود می داند گفت صیانت از مرزهای تونس از اولویت های اصلی برلین خواهد بود.

وی که از روز سه شنبه در تونس به می برد، با اشاره به حمله تروریستی شهر سوسه تونس گفت: دغدغه ما حمایت از دمکراسی شکل گرفته در تونس و مقابله با تروریسم است، ما باید همکاری های خود را بر این اساس ایجاد کنیم چرا که همین تروریسم، امنیت و آزادی را در آلمان و اروپا تهدید می کند و ما با همین تهدیدات مواجه هستیم.

همچنین «برنار کازنوو» وزیر کشور فرانسه پس از دیدار با «مصطفی الدباش» وزیر کشور تونس، گفت: چون تونس در انتقال قدرت به صورت دیپلماتیک موفق عمل کرد، مورد هجمه تروریست ها قرار گرفت. ما همکاری خود با تونس را به ویژه در مبارزه با تروریسم، بیشتر خواهیم نمود.

کد N905067

وبگردی