آفتاب

واشنگتن ۸ جنگنده اف-۱۶ در اختیار قاهره قرار می دهد

واشنگتن ۸ جنگنده اف-۱۶ در اختیار قاهره قرار می دهد

سفارت آمریکا در قاهره اعلام کرد واشنگتن طی دو روز آینده ۸ فروند جنگنده اف-۱۶ در اختیار مصر قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المصدر، سفارت آمریکا در قاهره با صدور بیانیه ای اعلام کرد ایالات متحده طی دو روز آینده ۸ فروند جنگنده اف ۱۶ در اختیار مصر قرار خواهد داد و همچنین واشنگتن تصمیم دارد ۴ فروند دیگر در پاییز آینده در اختیار قاهره قرار خواهد داد.

پیشتر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از لغو ممنوعیت ارسال سلاح و اجازه صدور ۱.۳ میلیارد دلار به مصر خبر داده بود. این تصمیم سوالاتی را در خصوص لغو تحریم تسلیحاتی مصر و عقب نشینی از موضع سابق واشنگتن در قبال قاهره با وجود وخامت اوضاع انسانی در خاورمیانه به وجود آورده است.

اوباما ماه مارس گذشته در گفتگوی تلفنی با عبد الفتاح السیسی همتای مصری خود تاکید کرد: کمک های نظامی آمریکا که سالانه به ۱.۳ میلیارد دلار می رسد برای اهداف خاص از جمله مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه سینا، امنیت مرزها و دریا انجام می گیرد.

علاوه بر این کاخ سفید اعلام کرده است که تصمیم لغو تحریم تسلیحاتی مصر در راستای منافع ملی آمریکا اتخاذ شده است. در همین حال برخی منابع در دولت آمریکا گفته اند که این تصمیم واشنگتن با گسترش پدیده تروریسم در شبه جزیره سینا مرتبط است.

آمریکا کمک های نظامی خود به مصر را بعد از سرکوب اعتراضات طرفداران اخوان المسلمین توسط نیروهای امنیتی مصر به حالت تعلیق در آورد، با این حال واشنگتن از کودتا دانستن حوادث آن زمان مصر امتناع کرد. گفتنی است لغو تحریم تسلیحاتی علیه مصر یک عقب نشینی برای اوباما به شمار می رود. ناظران بر این باورند که اوباما بار دیگر در پایبندی به خطوط قرمزی که خود تعیین کرده شکست خورده است.

کد N905040

وبگردی