آفتاب

پاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان/ دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا

پاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان/ دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا

نوه آیت الله بروجردی در گفت وگو با پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نکات جالبی درباره مشی فقهی و فرهنگی آیت الله بروجردی اشاره کرده است.

آیت الله سیدجوادعلوی طباطبائی با ذکر این مطلب که برخی به امام موسی صدر خرده می گرفتند که چرا در اروپا با خانم هایی که به سوی ایشان دست خود را دراز می کردند؛ دست می داد، گفت: آیت الله بروجردی هم بر این کار اشکال نمی گرفتند.

نوه مرحوم آیت الله بروجردی در مورد حکم دست دادن با زنان گفت: آقاي بروجردي می فرمودند: «من تعجب مي كنم كه فقهاي ما ادله نظر را حمل كردند به صورت ريبه؛ چرا در ادله لمس اين انصراف را قائل نشدند». از این سخن روشن می شود که «دیدگاه آیت الله بروجردی نه فقط به دلیل مسئله هتك است، بلکه اساساً اشكال مبنايي در این خصوص دارد»

نوه آیت الله بروجردی اشاره می کند: یکی از محققان ایرانی که در مرکز اسلامی آلمان فعالیت می کرد، خدمت آیت الله بروجردی آمد و گفت: در آلمان زنان و مردان مختلفی که همه آنها مسلمان هم نيستند، به مرکز اسلامی ما می آیند و گاهي از اوقات برخی از این زنان دستشان را برای مصافحه به سوی ما دراز مي كنند و ما نمي توانيم دست بدهيم. آنها نمي فهمند كه چرا ما دست نمي دهيم و این مسئله موجب هتك آنها مي شود و ما كه مي خواهيم جاذبه ايجاد كنيم، با این کار تنفر ايجاد مي كنيم. آیت الله بروجردي گفتند: اگر شما احساس می کنید كه دست ندادن شما باعث هتك حرمت زنان می شود، مانعي ندارد که دست بدهيد. بعد فرمودند: حکم حرمت دست دادن با زن اجنبیه، برای حفظ حرمت اشخاص، هرچند مسلمان نباشند، ساقط می شود.

وی ادامه می دهد: همچنین شيخ محمد تقي قمي که در مصر فعالیت می کردند، خدمت آیت الله بروجردي آمدند و گفتند: «گاهي از اوقات برخی از سفارتخانه ها مثل سفارت هلند به مناسبت روز ملی شان، که همه سفرا و شخصیت های مختلف را دعوت می کنند، ما را هم به عنوان نماینده شما در مجلس تقريب دعوت می کنند. ما هم دسته گل مي خريم و به سفارت مي رويم. گاهي از اوقات سفير مي خواهد مثلاً سفير آمريكا و همسرش را که همراه اوست معرفی کند. آنها هم دستشان را دراز می کنند که دست بدهند. ما چه کار كنيم؟ اگر دست ندهيم، موجب هتك آنها می شود». آیت الله بروجردي فرمودند: «اگر موجب هتك حرمت ایشان می شود، اشکالی ندارد؛ دست بدهيد».

امروز سیزده شوال سالروز رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سید حسین طباطبائی بروجردی است.

کد N904864

وبگردی