آفتاب
/تحلیل - ایتارتاس/

داعش، بهانه آنکارا برای تسویه حساب با پ.ک.ک

داعش، بهانه آنکارا برای تسویه حساب با پ.ک.ک

دولت ترکیه در اقدامی برای مواجهه با شرایط پیچیده فعلی و دستیابی به اهداف متعدد از جمله تقویت مواضع سیاسی حزب حاکم عدالت و توسعه در عرصه داخلی به بمباران مواضع گروه تروریستی داعش و شبه‌نظامیان کرد پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری ایتارتاس در تحلیلی به بررسی دلایل حملات هوایی ترکیه علیه مواضع داعش و کردها در شمال عراق و سوریه پرداخته و نوشته است: « جنگنده‌های ترکیه‌ مواضع گروه تروریستی داعش و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌.ک‌.ک) را در عراق و سوریه بمباران کردند. این حملات در پی حملات تروریستی در دیاربکر و سوروچ آغاز شد که در آن‌ها 34 تن جان خود را از دست دادند.

آنکارا گروه تروریستی داعش را مسئول هر دو حمله می‌داند. گفته می‌شود حمله سوروچ با هدف ضربه وارد کردن به داوطلبان کرد که قرار بود به مبارزه علیه داعش بپیوندند، انجام شد.

این در حالی است که درگیری مسلحانه بین کردها و دولت آنکارا بیش از 30 سال است که از سوی کردها با هدف ایجاد یک کشور مستقل ادامه دارد. این درگیری‌ها تاکنون جان بیش از 40 هزار تن را گرفته است. در همین حال رهبران پ‌.ک‌.ک اخیرا اعلام کرده‌اند، آتش‌بس سال 2013 این کشور با دولت ترکیه که تاکنون حفظ شده بود دیگر محلی از اعراب ندارد.

واکنش متحدان ترکیه در ائتلاف ناتو در مقابل حملات هوایی ترکیه علیه مواضع داعش و کردها در عراق و سوریه متفاوت است. آمریکا از جمله متحدانی است که از این اقدام دولت آنکارا حمایت کرده است. کاخ سفید در بیانیه خود که طی آن از این اقدام ترکیه حمایت کرد، اعلام کرده که واشنگتن حزب کارگران کردستان ترکیه را یک سازمان تروریستی می‌داند.

در آن طرف اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از مقامات ترکیه خواست تا بین کردها و شبه‌نظامیان داعش تفاوت قائل شده و به روند صلح خود با کردها ادامه دهد. ینس استوتلنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو نیز به رهبری ترکیه نسبت به انجام حملات بیشتر هوایی علیه مواضع کردها هشدار داد و اعلام کرد، حملات بیشتر به روند صلح با کردها ضربه خواهد زد.

در همین حال جورجی میرسکی، کارشناس برجسته روسی در این باره به موج خشم مردم ترکیه پس از حملات تروریستی در این کشور اشاره و عنوان می‌کند: هیچ کشوری نمی‌تواند از واکنش نشان دادن به حملات تروریستی خون‌بار شانه‌ خالی کند. اردوغان مجبور به مبارزه و پاسخ به این حملات است.

میرسکی ادامه می‌دهد: مقامات ترکیه به خوبی آگاهند که داعش یک دشمن واقعی است. اگر این گروه تروریستی دمشق و بغداد را اشغال کند و پیشروی بیشتری در استان‌های نفت‌خیر جنوبی این کشورها داشته باشد، توقف آن دیگر غیرممکن خواهد بود و ترکیه هدف بعدی داعش خواهد شد. آنکارا هنوز گمان می‌کند که گروه داعش دشمن فردای آن خواهد بود در حالی که دشمن امروز آن کردها هستند. این مسئله نشان می‌دهد چرا ترکیه حملات خود علیه داعش را با بمباران مواضع کردها همراه کرده است.

وی توضیح می‌دهد: علاوه بر این، باید در نظر بگیرید که ‌آنکارا از مخالفان میانه‌روی دولت در سوریه با هدف سرنگونی بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور حمایت می‌کند. بسته ابتکار عمل ترکیه، شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز با سوریه و اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک باز هم در نزدیکی مرز با سوریه برای حمله به مواضع داعش احتمالا تظاهرات رای‌دهندگان مخالف حزب حاکم در انتخابات زودهنگام احتمالی پارلمان این کشور را در پی داشته باشد.

یوگنی ساتانفسکی، رییس مرکز خاورمیانه با این اظهارات موافق است و در این باره می‌گوید: آنکارا تظاهر می‌کند که حملاتش علیه مواضع داعش در جریان است. در واقیت اما تمامی حملاتش علیه کردهاست.

به اعتقاد ساتانفسکی هم‌چنین منطقه پرواز ممنوع با حمایت آمریکا در مرز با سوریه به این منظور ایجاد نشد تا با ورود موج پناهجویان سوری مقابله شود بلکه با هدف دخالت در سوریه و سرنگونی بشار اسد، رییس‌جمهور این کشور انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: در این میان می‌توان به علل مخالفت مرکل و استوتلنبرگ با حملات هوایی ترکیه علیه کردها اشاره کرد. باید در نظر بگیرید که آلمان محل زندگی میلیون‌ها ترک و کرد است و نه مرکل و نه استوتلنبرگ از درگیری بین گروه‌های مختلف مردم دربرلین یا هامبورگ خرسند نخواهند بود.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند که ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی گسترده علیه داعش به چند دلیل تقریبا غیرممکن است: هر کشوری در خاورمیانه و غرب باید تصمیم بگیرد که با داعش مبارزه کند یا در این ماجرا به دنبال منافع خود باشد.

میرسکی نیز تاکید می‌کند که هیچ کشوری در مبارزه علیه داعش جدی به نظر نمی‌رسد: هیچ کشوری برای مقابله با داعش نیروی زمینی خود را اعزام نکرده است. یک جبهه قدرتمند مشترک می‌تواند کار داعش را تمام کند اما منافع کشورهای درگیر در مقابله با داعش بسیار متفاوت و مختلف است. »

انتهای پیام

کد N904773

وبگردی