آفتاب

پیشنهاد دی‌میستورا برای تشکیل گروه تماس بین‌المللی سوریه

پیشنهاد دی‌میستورا برای تشکیل گروه تماس بین‌المللی سوریه

نماینده سازمان ملل در سوریه با تاکید بر ضرورت دستیابی به یک سازوکار جدید برای حل بحران این کشور، پیشنهاد تشکیل یک "گروه تماس بین‌المللی" را ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المنار، استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه عنوان داشت که باید ساز و کار جدید برای حل بحران سوریه به دست بیاید.

وی در ادامه افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم تا یک گروه تماس بین‌المللی در این زمینه تشکیل شود، چراکه تاکنون توافقی درخصوص حل و فصل بحران سوریه به دست نیامده است اما سازمان ملل به تلاش‌های خود در این خصوص ادامه می‌دهد.

دی‌میستورا برای نخستین بار نتایج ماه‌ها رایزنی‌های خود با گروه‌های موثر در بحران سوریه را در شورای امنیت ارائه داد.

دیمیستورا تاکید کرد: متاسفانه باید بگویم که هنوز توافقی درخصوص چگونگی اجرای بیانیه ژنو به دست نیامده است. با توجه به وخیم شدن اوضاع در سوریه سازمان ملل پرونده بحران سوریه را همچنان روی میز خود قرار داده است. من تلاش می‌کنم تا سوری‌ها را به اجرای مذاکرات درخصوص مواضع مشخص دعوت کنم تا این مساله از طریق گروه‌های کار میان سوری‌ها برای بررسی چگونگی انتقال سیاسی در این کشور با نظارت یک کمیته رهبری صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: 4 مساله بسیار مهم است، امنیت برای همگان از طریق پایان دادن به محاصره‌ها و ارائه کمک‌های پزشکی و آزادسازی بازداشت‌شدگان، مسائل سیاسی از جمله برگزاری انتخابات و دولت انتقالی، مسائل نظامی از جمله مبارزه با تروریسم و آتش‌بس، بازسازی کشور.

دیمیستورا تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی سوریه و اقدامات گروه داعش، می‌بینیم که مبارزه با تروریسم اولویت بسیاری از طرف‌ها شده است. ترس از دیدن پرچم‌های سیاه داعش در دمشق باعث شده که خیلی از افراد در مواضع خود بازنگری کنند. طرح جدید صلح باید از سوی شورای امنیت و جامعه بین‌الملل با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای حمایت شود. این حمایت بین‌المللی ممکن است در نهایت به تشکیل یک گروه تماس منجر شود.

در پایان این نشست پشت درهای بسته با مشارکت سفیران 15 کشور در شورای امنیت، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا از این پیشنهادات حمایت کند چراکه ادامه یافتن روند کنونی در سوریه غیرقابل قبول است.

بان کی مون آمادگی خود را برای درخواست برای برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی بلندپایه در این خصوص اعلام کرد.

وی تاکید کرد: سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا نقش سازنده در تعداد زیادی از مسائل از جمله مساله سوریه ایفا کند.

بشار الجعفری نماینده سوریه نیز عنوان داشت که این پیشنهادات را بررسی می‌کند.

انتهای پیام

کد N904551

وبگردی