آفتاب

شفیعی: فابیوس در تهران تصورات منفی ملت ایران از فرانسه را جبران کند

شفیعی: فابیوس در تهران تصورات منفی ملت ایران از فرانسه را جبران کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران به وجود تصورات منفی از فرانسه در افکار عمومی ملت ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که این کشور در فرآیند اجرایی شدن برجام در صدد جبران این ذهنیت برآید.

نوذر شفیعی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، اظهار کرد:‌ در حافظه تاریخی ملت ایران یک دیدگاه مثبت نسبت به فرانسه قدیم وجود داشت اما بعد از پیروزی انقلاب این دیدگاه‌ها به تدریج منفی شد بخصوص طی 12 سال اخیر.

وی افزود: منفی شدن دیدگاه مردم نسبت به فرانسه نیز متاثر از عملکرد این کشور بود؛ فرانسوی‌ها در پروژه و فعالیت‌های هسته‌ای بدقولی کردند و در جریان مذاکرات هم به عنوان پلیس بد عمل کردند، آنها قبل از این در جنگ تحمیلی در کنار صدام حسین علیه ایران قرار گرفتند و حالا اگر فرانسه بخواهد این ذهنیت‌ها را جبران کند باید در حوزه‌ی اجرایی برجام نسبت به جبران آن اقدام کند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس با بیان اینکه از این به بعد فرصت جبران برای فرانسه وجود دارد تاکید کرد:‌ برای ایران و هر کشور دیگری معادله‌ای به نام سیاست و تجارت وجود دارد، این معادله هر آنکه در سیاست همراهی کند در تجارت هم با او همراهی می‌شود. طبعا کشورها بر اساس گذشته‌شان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و فرانسه هم گذشته خوبی ندارد و در اولویت ما نخواهد بود. مگر این که در روندهای آتی نقش مثبتی ایفا کند تا بتواند جایگاهی پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مقاله فابیوس پیش از سفر به ایران آن را برای جبران تصورات منفی از این کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که فرانسوی‌ها در عمل در طی جبران برآیند.

شفیعی در پایان گفت: ما معتقدیم از این به بعد یعنی در فرایند اجرایی برجام فرانسه می‌تواند امتحان خود را نسبت به ایران پس دهد و متاثر از آن زمینه این روابط که بسیار زیاد است می‌تواند توسعه و گسترش پیدا کند.

انتهای پیام

کد N904547

وبگردی