آفتاب
اخبار فناوری در هفته گذشته؛

معرفی ۳ رویداد مهم در پزشکی/ تصاویر اسمارت فون هایی که لو رفتند

معرفی ۳ رویداد مهم در پزشکی/ تصاویر اسمارت فون هایی که لو رفتند

در هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند «جراحی‌های حساس با مچ مکانیکی فوق نازک»، «چسبی که خونریزی را در ۶۰ ثانیه متوقف می‌کند» یا«محصول جدید «هوآوی» لو رفت» و ... جزو پر بازدیدترین های هفته بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما برخی خبرها بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند. در زیر به معرفی برخی از این خبرها می پردازیم.

جراحی‌های حساس با مچ مکانیکی فوق نازک

گروهی از محققان امریکایی دانشگاه وندربیلت (Vanderbilt) موفق به ساخت مچ مکانیکی کوچکی شده اند که می تواند برش و همینطور بخیه هایی به اندازه میلی متر برداشته و جایگزین جدید و غیرتهاجمی برای انجام عمل های جراحی فوق حساس باشد. این دستگاه مکانیکی کوچک از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار است به حدی که انتهای آن را می توان به سمت بینی، گلو، گوش یا حتی مجرای خروجی مثانه هدایت کرد.

ابزارهای جراحی بزرگتر با انتهای انعطاف پذیر نیز پیش از این عرضه شده بودند که از قطری در حدود  ۲.۴ تا ۱۵ میلی متر برخوردارند اما مچ مکانیکی جدید دارای قطر ۱.۱۶ میلی متری است. با وجود اینکه تصور می شد، مچ مکانیکی جدید برای جراحی های حساس و همینطور عمل های سخت قابل استفاده است اما محققان اعلام کرده اند که این دستگاه می تواند در جراحی هایی که در مقیاس سوزن  needlescopic انجام و با نام  micro-laparoscopy شناخته می شوند، نیز بسیار مفید باشد.

* چسبی که خونریزی را در ۶۰ ثانیه متوقف می‌کند

در جراحی ها از بخیه برای اتصال بافت ها به یکدیگر استفاده می شود اما استفاده از بخیه نه تنها در تمامی نقاط بدن ممکن نیست بلکه می تواند عوارض یا ظاهری ناخوشایند را برای شخص به دنبال داشته باشد. این موضوع باعث شد تا محققان به دنبال چسب یا ماده دیگری بروند که معایب بخیه را جبران کند. این چسب جراحی نه تنها از قابلیت کنار هم گذاشتن بافت ها برخوردار است، بلکه می توان از آن در محیط های مرطوب نیز استفاده کرد بدون اینکه بدن با کوچکترین عوارض یا ظاهر ناخوشایند روبروی شود.

محققان با الهام از صدف هایی که علی رغم موج های قدرتمند از توانایی چسبیدن به صخره ها یا بدنه های کشتی برخوردارند، این چسب جراحی متفاوت را تولید کردند. محققان کره ای دانشگاه پوهانگ برای در اختیار داشتن چنین چسبی از دونیم سازی آمینواسیدهایی با نام « tyrosines» استفاده کردند که در بال سنجاقک ها و حشرات یافت می شود. هنگامی که حشرات در برابر نور قرار می گیرند، این ماده تولید شده و به همین دلیل از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است.

*بازسازی عملکرد کبد با کمک سلول‌های بنیادی

محققان امریکایی مرکز MRC با استفاده از پیوند سلول های بنیادی در موش ها موفق به ترمیم و بازسازی عملکرد کبد شدند که می تواند درمان جدیدی برای مداوای بیماران بوده و جایگزین روش های فعلی پیوند کبد شود. این اولین باری است که با استفاده از سلول های بنیادی می توان یک ارگان را در حیوان زنده بازسازی کرد. اگر سلول های بنیادی کبدی در انسان ها نیز عملکردی شبیه به موش ها داشته باشند، می توان امیدوار بود که این روش می تواند جایگزین پیوند کبد شده و به نجات جان انسان های بسیاری پرداخت.
«استارت فوربز» استاد اسکاتلندی مرکز MRC در دانشگاه ادینبورگ در این رابطه می گوید: « کشف و شناسایی پتانسیل درمانی سلول های بنیادی کبدی می تواند محققان را در ابداع درمان هایی بر پایه سلول های بنیادی یاری ببخشد.»

* لو رفتن تصاویر ۲ اسمارت فون جدید

محصول جدید «هوآوی» لو رفت

خبرهای تازه ای مبنی بر عرضه اسمارت فون جدید کمپانی چینی هوآوی با نام «Huawei Y۶ Scale» منتشر شده که نشان از یک گوشی رده پایین دارد. از قابلیت های اسمارت فون جدید هوآوی می توان به داشتن صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن  ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۹۴ اشاره کرد.

از مشخصات فنی این محصول می توان پردازنده ۴ هسته ای اسنپدارگون،  ۲۱۰ کوالکام، پردازنده گرافیکی Aderno ۳۰۴ ، رم ۱ گیگابایتی و ۸ گیگابایت حافظه داخلی را برشمرد.  Huawei Y۶ Scale از دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل و دوربین جلویی ۲ مگاپیکسل برای گرفتن عکس های سلفی برخوردار است. رابط کاربری Huawei Emotion نیز بر نسخه نرم افزاری اندروید  ۵.۰ اجرا می شود. این محصول به باتری ۲۲۰۰ میلی آمپری مجهز شده است.

* تصاویر اسمارت فون بدون حاشیه سونی لو رفت

مدتی پیش اطلاعات جدیدی درباره فعالیت کمپانی سونی بر اسمارت فونی بدون حاشیه منتشر شده بود که با رمز Lavender از آن یاد می شد اما اکنون مشخصات جدیدی از این محصول لو رفته که نشان می دهد، نام اسمارت فون جدید کمپانی سونی Xperia C۵ Ultra است.

بخش هایی از اطلاعات دفترچه راهنمای این اسمارت فون نیز منتشر شده که نشان می دهد، گوشی جدید سونی از دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و همینطور دوربین جلویی ۵ مگاپیکسلی مجهز به فلش برخوردار است.
از دیگر قابلیت های  Xperia C۵ Ultra می توان به ۲ گیگابایت حافظه رم ، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و قابل ارتقاء تا ۱۲۸ گیگابایت و پشتیبانی از سیم کارت های نانوئی ۴G  را اشاره کرد. اسمارت فون جدید سونی از نمایشگر  ۵.۵ اینچی  Full HD با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و همینطور چیپست ۸ هسته ای ۶۴ بیتی مدیاتک MT۶۷۵۲ SoC برخوردار است.

برخلاف شایعات گذشته که از این تلفن هوشمند با شماره مدل های  E۵۵۰۳ و E۵۵۶۳ یاد شده بود اما این محصول در دفترچه جدید با شماره مدل های  E۵۵۰۶ و E۵۵۵۳ معرفی شده است.

* ورود خودروهایی جدید و جالب توجه در هفته ای که گذشت

از دیگر اخبار قابل توجه این هفته می توان معرفی خودروی جدید کمپانی مرسدس بنز و همینطور اتوبوس متفاوت خودروساز ژاپنی را نام برد.

تصاویر محصول متفاوت خودروساز آلمانی

کمپانی مرسدس بنز از عرضه محصول ارتقاء یافته SL در سال آینده خبر داده که از طراحی و امکانات جدیدی برخوردار است. طراحی پوشیده جلو پنجره و سپر این مدل آن را شبیه به سایر محصولات خانواده مرسدس بنز به خصوص  Mercedes-AMG GT کرده است.

از تغییراتی که در مدل SL اعمال شده، می توان به ورودی های بزرگتر و برجسته تر آن اشاره کرد که این خودرو را اسپرت تر کرده است. در قسمت عقب این خودرو نیز تغییراتی مانند بهسازی اگزوز یا سپر عقب دیده می شود. موتور این خودرو نیز از مدل های ۳.۵ لیتر V۶ و ۴.۶ لیتری V۸ یا ۶.۰ لیتری V۱۲ برخوردار خواهد بود.

ساخت اتوبوس برقی-هیدروژنی در ژاپن

شرکت های Toyota و Hino Motors همکاری مشترکی را برای ساخت آزمایشی اتوبوس برقی- هیدروژنی در توکیو آغاز کرده اند. این آزمایش مختصر در مسیرهای حمل و نقل عمومی و اتوبوس شهری در مناطق مرکزی و ساحلی توکیو صورت می گیرد تا آزمایشات اولیه این اتوبوس برای شناخت مشکلات یا معایب فنی آن قبل از تولید انبوه شناسایی و رفع شود.

اتوبوس جدید ساخت تویوتا و هینو موتورز مجهز به سیستم  Fuel-Cell تویوتا است که برای استفاده در تویوتا Mirai ساخته شده بود.

این سیستم دارای دو بخش Fuel-Cell و دو موتور به همراه هشت مخزن هیدروژنی پرفشار است که تا ۴۸۰ لیتر هیدروژن را ذخیره می کند. این سیستم قادر است در هر کدام از بخش های Fuel-Cell خود حداکثر ۱۱۴ kW انرژی تولید کند. ساخت این اتوبوس در حالی است که تاکنون انواعی از اتوبوس های بی نیاز از سوخت های فسیلی یا اتوبوس های برقی وارد ناوگان اتوبوسرانی سراسر دنیا شده بودند.

 

کد N904530

وبگردی