آفتاب

تاکید رئیسان جمهور چین و ترکیه بر تقویت همکاری دوجانبه

تاکید رئیسان جمهور چین و ترکیه بر تقویت همکاری دوجانبه

رئیسان جمهور چین و ترکیه بر همکاری دو کشور در زمینه های مورد علاقه مشترک تاکید کردند .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا ، شی‌جینپینگ ،‌رئیس جمهور چین و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی در خصوص راه‌های توسعه مناسبات دو جانبه ، تحکیم پایه‌های اعتماد سیاسی و هماهنگی در زمینه راهبردهای توسعه دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

شی جینپینگ در دیدار با اردوغان که به پکن سفر کرده گفت: چین و ترکیه به عنوان دو کشور مهم عضو گروه 20 با چالش‌ها و تعهدات مشترک در بحبوحه تحولات بین المللی و دورنمای مبهم امنیتی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا روبرو هستند و به همین دلیل باید ضمن تقویت اعتماد دوجانبه در جهت تحکیم پایه‌های مناسبات دوستانه میان پکن و آنکارا گام بردارند.

رئیس جمهور چین همچنین از مواضع و دیدگاه‌های اردوغان و دولت ترکیه در مبارزه با همه اشکال تروریسم و نیز تلاش‌های آنکارا در مخالفت با توطئه‌ها در آسیب زدن به استقلال و تمامیت ارضی چین قدردانی کرد.

شی جینپینگ ابراز امیدواری کرد دامنه همکاریهایش را با ترکیه در خصوص مسائل اقتصادی ، تغییرات آب و هوایی و دیگر مسائل مورد علاقه گسترش دهد.

اردوغان نیز که در چارچوب سفری دو روزه به چین سفر کرده است اعلام کرد آنکارا همواره به توسعه مناسبات دوستانه از دیدگاهی راهبردی نگریسته است و نهایت تلاش خود را برای توسعه روابط به کار خواهد گرفت.

وی افزود : آنکارا مایل است همکاری‌های خود را با چین در زمینه‌های تجاری، سرمایه گذاری ، فناوری ، صنایع و امور زیربنایی توسعه دهد.

اردوغان همچنین با تاکید بر سیاست ترکیه مبنی بر حمایت از اصل چین واحد ، با فعالیت های تروریستی جنبش ترکستان شرقی مخالفت و تصریح کرد: ترکیه خود قربانی تروریسم است.

وی گفت: ترکیه قاطعانه با همه اشکال تروریسم مبارزه می کند و امیدوار است تا حمایت جامعه بین‌المللی را در این مسیر به دست آورد.

انتهای پیام

کد N904472

وبگردی