آفتاب

طرح بلند پروازانه مایکروسافت برای ایجاد لشگر یک میلیارد نفری ویندوز 10

طرح بلند پروازانه مایکروسافت برای ایجاد لشگر یک میلیارد نفری ویندوز 10

دیروز 29 جولای سرنوشت سازترین روز برای مایکروسافت بود؛ روزی که این کمپانی با رونمایی از جدیدترین نسخه سیستم عامل خود یعنی ویندوز 10 وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد تا بتواند شکست‌های پیشین مایکروسافت را در زمینه تولید سیستم عامل جبران کند، هرچند هنوز عده‌ای تردید دارند که ویندوز جدید هم بتواند چاره کار مایکروسافت باشد.

ایران در گزارش نوشت: ویندوز 10 که با توجه به انتقادها و درخواست‌های کاربران ارتقا داده شده است، در سخت ترین شرایط مایکروسافت پا به عرصه وجود گذاشت و بسیاری، آن را با توجه به برطرف کردن نقص نمونه‌های پیشین و کارآیی بالا، یک سیستم عامل تمام و کمال می‌دانند که از جنبه‌های مختلف، شاخص است. کمپانی مایکروسافت اعلام کرد کاربران ویندوز 8،7 و 1/8 می‌توانند ویندوز جدید را به صورت رایگان نصب کنند و بروزرسانی این ویندوز نیز به مدت 10 سال برای این دسته از کاربران رایگان خواهد بود. همچنین با وجود همه تدابیری که مایکروسافت برای نصب آسان این نسخه از ویندوز اندیشیده بود، به دلیل حجم بالای تقاضا برای دانلود و نصب این ویندوز، دیروز مشکلاتی پدید آمد،چرا که هر کدام از کاربران ویندوز برای ارتقا به ویندوز 10باید حداقل ۳گیگابایت دانلود کنند.
با به روزرسانی رایگان ویندوز 10 برای کاربران فعلی، انتظار می‌رود که مایکروسافت بسرعت با افزایش تعداد کاربر مواجه شده و با رو کردن این برگ برنده، قاعده بازی را به هم بریزد و همه چیز را به نفع خود تغییر دهد. انتظار می‌رود در طول 3سال، تعداد کاربران این نسخه از ویندوز به یک میلیارد نفر برسد که رقمی قابل توجه است و حدود 5 برابر کاربران ویندوز 8 می‌شود.

راه درازی که مایکروسافت پیمود
همه مشکلات مایکروسافت با تصمیمش برای ارتقای ویندوز ایکس پی که یکی از محبوب ترین‌ها محسوب می‌شد، آغاز شد. ارائه ویندوز ویستا در سال 2007 با استقبال مردم مواجه نشد و حتی آن را یکی از کم طرفدارترین نرم افزارهای تاریخ مایکروسافت می‌دانند، چرا که تنها 19درصد از کامپیوترهای رومیزی به این ویندوز مجهز بود و درحالی که انتظار می‌رفت نسخه بعدی ویندوز مایکروسافت (ویندوز7) که در سال 2009 جایگزین آن شد بتواند اقبال عمومی داشته باشد ولی عملاً چنین نشد. البته وضعیت ویندوز 7 نسبت به ویستا بهتر بود و بر66درصد کامپیوترهای رومیزی نصب شد ولی این رقم برای نسخه‌های 8 و 1/8 ویندوز به 16درصد رسید و این، به معنای شکست کامل این غول دنیای فناوری در زمینه سیستم‌های عامل بود.
همچنین درآمد مایکروسافت در سه ماهه نخست سال 2008 یعنی یک سال پس از ورود ویندوز ویستا به بازارهای جهانی و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 24درصد کمتر شد و تحلیلگران معتقد بودند که این شکست، ناشی از این است که کاربران نسبت به توانایی‌های این ویندوز و ارزش آن متقاعد نشده‌اند.
با توجه به این شکست‌های پی در پی، پذیرفتن نسل تازه‌ای از نرم افزار برای کمپانی بزرگی مانند مایکروسافت، حیاتی بود و یک موضوع الزام آور محسوب می‌شد. «جی پی گودنر» تحلیلگر مؤسسه پژوهشی Forrester نیز ویندوز 10 را یک امر ضروری برای مایکروسافت می‌داند. وی ادامه می‌دهد: خبر خوب برای این کمپانی و سرمایه گذاران، این است که تاکنون شاهد وزش بادهای موافق برای این نرم افزار بوده ایم و حتی قبل از رونمایی از این نسخه نیز بازخوردهای مثبتی گرفته ایم.
«استیو کلینهانس» تحلیلگر گارتنر نیز در این باره معتقد است تست هایی که پیش از این، کمپانی مایکروسافت در قالب برنامه‌ای به نام «insiders» انجام داده است،نشان می‌دهد که نگاه مشتریان تجاری این کمپانی به عنوان مهم ترین کاربرهای این شرکت، به این نسخه ویندوز مثبت است.
همچنین انتظار می‌رود این نرم افزار جدید، به درآمدزایی و افزایش فروش مایکروسافت کمک کند و مدیران مایکروسافت هم میزان فروش کامپیوترهای رومیزی با ویندوز 10 را تا پایان سال جاری 290میلیون واحد تخمین می‌زنند که هنوز هم از سال‌های اوج مایکروسافت کمتر است و در مقابل، اپل گوی سبقت را ربوده است.
این تحلیلگر گارتنر ادامه می‌دهد: به هرحال نکته ضروری، این است که تحلیل رفتن مایکروسافت، باید روندی کند به خود بگیرد چرا که این موضوع برای بخش مالی مایکروسافت بسیار حیاتی و ضروری است و حتی ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت برای مقابله با این بحران و بهبود وضع این کمپانی، به دنبال این بود که جایگاه سیستم عامل که از نظر استراتژیک در مرکز مایکروسافت قرار دارد را جابه جا کند.
به اعتقاد وی، همچنین سازندگانی که در چند سال گذشته از مایکروسافت به سوی شرکت‌های بزرگ دیگری همچون گوگل و اپل سرازیر شده‌اند، می‌توانند مانعی بزرگ بر سر راه این شرکت باشند تا مایکروسافت نتواند به شکوه گذشته خود در دنیای فناوری بازگردد؛ دنیایی که مایکروسافت تا مدت‌ها کمپانی غالب محسوب می‌شد ولی حالا اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خورده و حتی مجبور شده است برای کمتر شدن میزان ضرر این شرکت که ساتیا نادلا، بخشی از آن را به دلیل سوء مدیریت پیشین می‌داند، به تعدیل گسترده نیروهایش روی بیاورد.


افزایش خیل کاربران ویندوز 10
حالا چندی پس از اعلام شکست استراتژی مایکروسافت در زمینه گوشی‌های هوشمند، ویندوز 10 به گونه‌ای طراحی شده که هم روی گوشی‌های هوشمند و هم تبلت، کامپیوترهای خانگی رومیزی و حتی کنسول‌های بازی Xbox عمل می‌کند تا‌شاید بتواند بر بازار به گونه‌ای جالب توجه تأثیر بگذارد.
مایکروسافت امیدوار است با برگرداندن سازندگان و طراحان به ویندوز، شکست مایکروسافت در زمینه تلفن هوشمند و همچنین نسخه‌های قبلی سیستم عامل این کمپانی را جبران کند.
مایکروسافت همچنین انتظار دارد کاربران زیادی از این سیستم عامل ویژه استقبال کنند؛ سیستم عاملی که کار خود را با کامپیوترهای معمولی رومیزی آغاز کرد و با وجود افت و خیز فراوان، بالاخره موفق خواهد شد از پتانسیل این سیستم عامل بهترین بهره را گرفته و در وسایل مختلفی مانند لپ تاپ، تبلت و.. کارآیی داشته باشد.مایکروسافت برای گذر از بحرانی که در اثر نسخه‌های اخیر ویندوز این کمپانی ایجاد شده بود، تلاش فراوانی کرده است تا مانع ضرر بیشتر شود و حتی به روزهای اوج خود بازگردد؛ روزگاری که سیستم عامل ویندوز ایکس پی حرف نخست را می‌زد.
دست اندرکاران حوزه سیستم عامل این کمپانی تلاش فراوانی برای استاندارد کردن نسخه جدید ویندوز داشته‌اند به گونه‌ای که این امکان و پتانسیل را دارد به یک اپ جهانی universal apps تبدیل شود که روی هر نوع سخت افزاری که از ویندوز استفاده می‌کند، جوابگو باشد. «جی پی گودنر» تحلیلگر مؤسسه پژوهشی Forrester می‌گوید: universal apps استراتژی جدید موبایل است و تنها پلتفرمی است که می‌تواند با همه وسایل الکترونیکی مطابقت داشته باشد کاری که اپل یا گوگل به عنوان غول‌های کنونی دنیای فناوری از پس آن برنیامدند.
همچنین در ویندوز 10 اپ‌های اندرویدی یا iOS می‌توانند روی ویندوز کار کنند که این هم نشان دادن توانمندی دیگری از مایکروسافت به سیستم‌های عامل گوشی‌های هوشمند رقیب محسوب می‌شود. مایکروسافت همچنین به بخش‌های تجاری و سازندگان کامپیوترهای رومیزی که این نرم افزار را روی محصولات جدید خود نصب می‌کنند توجهی ویژه خواهد داشت و سالانه مبلغی به آنها پرداخت می‌کند تا بتواند جایگاه بهتری در بازار کسب کند.

 

ویژگی های ویندوز 10 در یک نگاه:

پیش از این ویندوز به عنوان ناامن‌ترین سیستم عامل شناخته می‌شد ولی ویندوز ۱۰ ویژگی‌های امنیتی بسیاری دارد و با سرویس SmartScreen می‌تواند از حملات فیشینگ و دیگر حملات آنلاینی که به منظور سرقت اطلاعات حساس مانند پسوردها و اطلاعات شخصی انجام می‌شود جلوگیری کند. یکی دیگر از سرویس هایی که باعث امنیت بالای ویندوز 10 می‌شود،Windows Defender است.
در ویندوز ۱۰ شاهد مرورگر جدید، دستیار صوتی، منوی استارت و صدها قابلیت جدید یا بهبود یافته هستیم. مایکروسافت بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز 8، تصمیم به عرضه به‌روزرسانی جدیدی بانام 1/8 کرد که در آن دکمه‌ استارت به‌جای خود بازگشت ولی در ویندوز 10، منوی استارت تغییراتی عمده دارد.
کاربران ویندوز 10 می‌توانند یک حساب کاربری ویژه برای فرزندان خود تعریف کنند تا فضای مجازی برای آنها امن تر شود. والدین با استفاده از قابلیت‌های Family features می‌توانند سایت‌های نامناسب را فیلتر کنند تا دسترسی آنها به چنین سایت هایی عملاً محدود شود. این سرویس همچنین می‌تواند به یکی از دغدغه‌های والدین پایان دهد و به آنها کمک کند تا بر میزان استفاده فرزندانشان از کامپیوتر نظارت داشته باشند.
قابلیت جست‌وجوی سریع‌تر یکی دیگر از توانمندی‌های نسخه جدید ویندوز محسوب می‌شود. مایکروسافت، Explorer ویندوز10 را به‌ صورت هوشمند طراحی کرده است تا سایت‌ها و پوشه‌هایی که کاربر بیشتر با آنها سروکار دارد را به خاطر بسپارد و صورت جست وجوی فایلی، پوشه‌های پربازدید را در رأس جست‌و‌جو قرار دهد که با این کار، فایل مورد نظر سریع تر پیدا می‌شود.

 

5656

کد N904430

وبگردی