آفتاب

حضور سفیر ایران در مراسم یادبود روحانی برجسته آذربایجان

حضور سفیر ایران در مراسم یادبود روحانی برجسته آذربایجان

سفیر کشورمان در باکو ضمن حضور در مراسم یادبود یک روحانی برجسته جمهوری آذربایجان در گذشت وی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، محسن پاک آیین، سفیر ایران در باکو با حضور در مراسم یادبود حاج شیخ احمد عباس اف یکی از روحانیون برجسته جمهوری آذربایجان، از خدمات ارزنده وی برای حفظ و ترویج اسلام و تشیع بخصوص در دوران حاکمیت کمونیسم تقدیر کرد.

در این مراسم که در مسجد تازه پیر و با حضور الله شکور پاشازاده، شیخ الاسلام جمهوری آذربایجان برپا شده بود، پاک آیین با فرزندان آن مرحوم دیدار و با آنان ابراز همدردی کرد.

الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز با تشکر از حضور سفیر ایران در این مراسم، خود را یکی از شاگردان شیخ احمد عباس اف معرفی کرد و گفت: ما با هم در سال 1968 برای تحصیل علوم دینی به ازبکستان و شهر بخارا سفر کردیم و بعد از سپری کردن دوره مقدمات در سال 1971 در دانشگاه علوم اسلامی امام البخاری تاشکند، از محضر اساتید بزرگی کسب فیض کردیم.

وی گفت: تا من، شیخ احمد را برای تدریس تفسیر قرآن در دانشگاه علوم اسلامی باکو دعوت کردم و او نزدیک به 17 سال به عنوان استاد در این دانشگاه، امام جماعت مسجد تازه پیر نیز بود.

حاج شیخ احمد عباس اف، امام جماعت مسجد تازه پیر، که در سن هفتاد و سه سالگی درگذشت، در سپتامبر سال 1942 در روستای باباسِر شهر ماسالی چشم به جهان گشود. وی تحت نظر پدرخود شیخ قدرت الله که از روحانیون بانفوذ عصر بود، حیات علمی خود را آغاز و در دوران کودکی، قرائت قرآن کریم، زبان عربی و فارسی را آموخت. در آن دوره علیرغم اینکه، به دلیل سیاست های ضد دینی زدایی دولت کمونیستی، روحانیون تحت مراقبت های شدید قرار داشتند، قدرت الله منزل خود را به مدرسه دینی تبدیل کرد و پذیرای مشتاقان علوم دینی و قرآنی بود.

شیخ احمد بعد از اتمام تحصیلات در دانشگاه علوم اسلامی تاشکند به وطن بازگشت و آموخته های خود را در خدمت اشاعه تعالیم دینی به کار گرفت. وی در این دوره، ابتدا به مدت سه ماه در مسجد "مشهدی آقا" به عنوان معاون امام جماعت فعالیت کرد و سپس به عنوان امام جماعت مسجد منطقه بزوونا منصوب شد و تا سال 1990 در این مسجد فعالیت کرد و در کنار آن به تدریس علوم دینی به جوانان همت گماشت. شیخ احمد 17 سال نیز به عنوان امام جماعت مسجد تازه پیر فعالیت داشت."

انتهای پیام

کد N904350

وبگردی