آفتاب

تلاش سفیران اروپایی برای متمایل کردن کنگره به توافق هسته‌ای

تلاش سفیران اروپایی برای متمایل کردن کنگره به توافق هسته‌ای

نشریه پولتیکو گزارش داد: مقامات اروپایی در حال رایزنی با اعضای کنگره درباره برجام هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته نشریه پولتیکو، مقامات اروپایی از سه کشور انگلیس، فرانسه، و آلمان همزمان که کنگره آمریکا در دوره بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 قرار دارد تلاش می‌کنند تا با اعضای کنگره در این زمینه لابی کنند.

هم‌چنین مقامات دولت آمریکا از زمان حصول این توافق در 14 ژوییه در وین جلساتی را با قانون‌گذاران برگزار کرده و با وجود در اختیار قراردادن متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به کنگره سعی در ارائه آن به ویژه به جمهوری‌خواهان را دارند.

در ادامه گزارش پولتیکو آمده است: در حالی‌که اعضای دولت باراک اوباما به اقداماتش برای ارائه توافق هسته‌ای به کنگره را شدت بخشیده‌اند، سفیران سه کشور اروپایی امضاکنندگان این توافق نیز برای قبولاندن برجام به مخالفان استفاده می‌کند.

پیتر وست ماکوت، سفیر انگلیس در واشنگتن پس از دیدار با سناتورهای آمریکایی به پولتیکو گفت: ما معتقدیم افرادی که قرار است درباره این توافق رای بدهند باید بدانند که این تنها به دولت آمریکا و یا دولت ایران مربوط نیست، بلکه دیگر دولت‌های گروه موسوم به 1+5 نیز دیدگاه‌هایی در این زمینه دارند و بر این باورند که راه درستی را پیش گرفته‌اند.

مقامات اروپایی امیدوارند با یادآوری حمایت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه از توافق هسته‌ای، بتوانند مخالفت حزبی کنگره دربرابر دستاورد باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی را خنثی کنند.

براساس این گزارش، اروپایی‌ها علاوه بر این در رقابت شدید با ران درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا قرار دارند که اخیرا با تعداد زیادی از اعضای مجلس نمایندگان و سنا دیدار کرده است. وی در تلاش است به آن‌ها القا کند که دولت آمریکا در حال اغراق درباره پیامدهای مخالفت با این توافق است.

کنگره آمریکا اکنون کم‌تر از 2 ماه فرصت دارد تا متن توافق را بررسی و در تایید یا رد آن رأی‌گیری کند. انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان که از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با آن مخالفت کرده‌اند اکنون نیز توافق را رد کنند. اوباما هشدار داده است در صورت مخالفت کنگره با برجام، آن را وتو خواهد کرد. براساس قوانین آمریکا قانون‌گذاران برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور به دو سوم آرا نیاز دارند که احتمال موفق شدن این اقدام را ضعیف می‌کند.

انتهای پیام

کد N904236

وبگردی